Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

[Aktiebolag] : Avstämning skattekonto 1630

Hej,

 

I början av 2021 så bokförde jag betalning av den månatliga preliminärskatten enligt följande:

1930 Företagskonto - Kredit xxxx,xx

1630 "Skattekonto" -  Debet xxxx,xx

1630 "Skattekonto" -  Kredit xxxx,xx

2510 Skatteskulder -  Debet xxxx,xx

 

Men efter april månad så bommade jag att köra den sista delen av ovan verifikation, nämligen:

1630 "Skattekonto" -  Kredit xxxx,xx

2510 Skatteskulder -  Debet xxxx,xx

 

Nu när jag sitter och gör avstämningar inför årsredovisningen och årsbokslutet, så funderar jag på om jag kan skriva ut från Skatteverkets webbsida bokförda transaktioner på skattekontot mellan ett tidsintervall och använda det som bokföringsunderlag och i en enda klumpsumma bokföra alla de månader som jag bommade att bokföra (maj t.o.m. december 2021) och bokföra det på datum 2021-12-31?

 

STORT TACK på förhand för snabb respons.

 

//Andreas

3 SVAR 3
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Det vore väl en enkel lösning men själv skulle jag använda kontoutdraget från skatteverket och bokföra perioden maj-december på 8 separata verifikationer och på rätt datum för respektive.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

Hej @Roffakab,

tack för ditt svar och för ett snabbt sådant.

 

Jag gissar att du syftar att jag skall under Kassa- och bankhändelser välja Skattekonto och sedan välja Importera SKV-fil?

 

Men jag kan väl inte i efterhand bokföra på ett datum (då händelsen inträffade) i en period som redan ägt rum så pass långt efter?

 

Än en gång tack för svar och snabb respons!

Andreas

Hej

 

Oavsett om du väljer verkliga datum eller 2021-12-31 kommer du att behöva bokföra i en period som redan ägt rum men även om jag förordar verkliga datum så är ditt förslag acceptabelt. Huvudsaken är att du har rätt saldo i bokslutet och ÅR.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK