Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk1
MEDLEM

Aktiebolag, första årsredovisningen

Behöver lite hjälp här!

Har gjort deklaration, och när jag kontrollerar årsredovisningen, så får jag felet: Noten Byggnader och mark stämmer inte med balansräkningsrad

Det enda som fyllts i per automatik i den noten är avskrivningarna som gjorts.

I balansen är byggnader & mark upptagna till 719.289:-. 

Om jag tittar på inventarien som ingår här, så är anskaffningsvärdet 749.244:-. Hur sak denna not fyllas i korrekt?

Skärmavbild 2020-04-28 kl. 10.16.15.png

9 SVAR 9

Hej!

 

Eftersom det är första året så bör ju fastigheten ha köpts detta år och beloppet ligga som Inköp. Normalt sett så brukar en fastighet vara uppdelad på byggnad och mark. Marken görs inga avskrivningar på. Är denna uppdelning gjord?

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Byggnaden, (ett ridhus), ligger på ofri grund, så det är ingen markkostnad med. AB:t startade i oktober 2018, så det är förlängt räkenskapsår. Kan detta krångla till det? 

 

Som det ser ut på bilden, är alltså som det ser ut i Årsredovisningen. Dvs det enda som är ifyllt default är avskrivningen

Då är det helt korrekt att det inte är mark :). Skriv anskaffningspriset i rutan för inköp så bör noten stämma!

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Blir knas! Vilka konton jämförs när man får följande fel:

 

Skärmavbild 2020-04-28 kl. 13.18.27.png

Hm, ja det verkar lite märkligt med det felmeddelandet. Om det är första året så borde det vara 0 i ingående värde. Det verkar vara samma fel gällande inventarier? 

 

Vill du att jag kikar på det? Isf kan du mejla mig på lovisa.ljungvall@revidera.se. Jag behöver företagsnamn och orgnr.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej

 

Tror jag hittat felet! Det handlar om en ridskola som först drevs som EF, men som övergick i AB-form 20180903. Aktiebolaget köpte då inventarier från EF, bl.a ett ridhus.

Detta finns bokfört på 1110 för 749.253:-

Sedan har jag skapat en inventarie. Problemet är att jag av någon anledning, (felskrivning...), angav anskaffningsvärde som 749.244:-. Det diffar alltså 9 kronor!

PÅ balansen står det 749.253:- och i Inventarier står det 749.253:-. Måste vara detta som programmet reagerar på antar jag. Hur rättar jag lämpligen detta? Ska jag skapa en verifikation som petar ner 1110 med 9 kronor?

Ok, löst!

Jag rättade dom diffande 9 kronorna. Sedan ska det vara 0 på raden anskaffningsvärde, det värde jag använde där ska stå på: Inköp

Då blev det rätt!

Toppen! Ja, om det bara är 9 kr som diffar så hade jag bara bokat bort det i eEkonomi mot förbrukningsinventarier eller liknande.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100