Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

ullhag
MEDLEM

Hur får jag in fakturorna till en EU-kund i rätt momsperiod?

Bokför enligt kontantmetoden så fakturorna som betalats inom perioden kommer med i momsdeklarationen och den periodiska sammanställningen, men det som ska vara med enligt skatteverket är fakturorna med fakturadatum inom perioden.

Hur kommer jag till rätta med detta?

2 SVAR 2
Pacsac
CHAMPION

Jag fick information av Skatteverket (för 10 år sedan så det kan vara gammal info) att skall man redovisa "EU-moms" så kan man inte ha kontantmetoden

 

Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej,

 

Momsredovisningen i eEkonomi tittar på när något är bokfört och den Periodiska sammanställningen tittar på försäljningsdatum oavsett om det är bokfört eller inte. 

 

Expempel -  En kundfaktura måste vara registrerad som betald för att påverka bokföringen, och därmed påverka momsredovisningen. Men fakturan kommer med på den Periodiska sammanställningen utefter dess fakturadatum, oavsett om den är registrerad som betald eller inte. 

 

Detta medför att du kan få en differens mellan rapportering av momsredovisning och den periodiska sammanställningen då fakturan kommer med i de olika rapporterna på olika datum. Differensen uppstår när du har kontantmetoden och månadsvis- eller kvartalsvis momsredovisning. Skulle du ha årsvis moms så skulle du rapportera allt under samma period oavsett och ingen differens hade uppstått. 

 

Min rekommendation är att du vänder dig till Skatteverket och rådgör vidare.

 

Önskar dig en fin valborg!

/Tinna