2024-09-24
18:24
Låter som en bra lösning, men hur kan jag välja ett 15-konto när jag ska registrera betalning. Det enda jag kan välja är Kassakonto
... Visa mer
2024-09-23
17:07
Att ge 60 dagars kredit på våra fakturor är tyvärr ingen bra lösning på detta problem eftersom det skulle orsaka problem med likviditet. Det bästa hade ju varit om man kunde skapa ett konto och kalla det EPassi, sedan välja att registrera en inbetalning på aktuell faktura, välja detta konto som mottagare, och sedan, när pengarna kommer in, boka om från EPassi-kontot till 1930. Är det möjligt att göra detta. Idag så kan jag välja "Kassakonto" om jag väljer detta sätt, (har bankkoppling på 1930). Är "Kassakonto" samma som 1910? Ingen snygg lösning, men något som funkar i alla fall.
... Visa mer
2024-09-23
12:07
Vi är leverantörer av tjänster som kund kan använda friskvårdsbidrag till. Gången är som följer: Vi skapar en faktura i Visma EEkonomi, säg att den är på 1600:- Kund går in i EPassi och löser in mot friskvård. Säg att kunden löser in hela beloppet, dvs 1600:- Vi får en betalningbekräftelse från EPassi att kund har löst in 1600:- Det tar nu mellan 30-60 dagar innan EPassi betalar ut pengar till företaget, och vi då kan boka att en faktura blivit betald. Under mellantiden är det inte ovanligt att en faktura förfaller och att det går ut påminnelse till kund, som då ställer sig oförstående eftersom fakturan, i deras värld, är betald. Finns det något bra sätt att lösa detta, så att faktura bokas som betald emot något annat konto än 1930, för att sedan boka om pengar från det kontot till 1930 när pengar från EPassi landar på företagets konto?
... Visa mer
2023-11-23
11:37
Hej Vi har en anställd som har blivit långtidssjukskriven och behöver hjälp med att få till löneutbetalningen så den blir korrekt Den anställda har en bruttolön på 42.857:- per månad och blev sjukskriven dag 1 under denna löneperiod och har varit det under hela perioden. Hur ska lönespecen se ut för att det ska bli riktigt?
... Visa mer
2023-09-20
14:27
Behöver hjälp med att räkna ut sjuklön, sjukavdrag samt karensavdrag för en deltidsanställd Får ingen riktig ordning på det! Den anställde jobbar 14 timmar/vecka och har en månadslön på 11760:-. Hen har fasta tider, och jobbar två dagar per vecka, 6 timmar varje dag. Hen har två extratimmar för administrativt arbete som hen bestämmer själv när dom utförs Hen var sjuk i två dagar samma vecka, dom två dagarna sammanföll med dom två dagarna som hen jobbar 6 timmar varje dag.. Hur ska detta räknas ut och redovisas på lönebeskedet, (Visma Lön Direkt)
... Visa mer
2023-07-11
08:12
1Gilla
Japp, det funkade! Tack!
... Visa mer
2023-07-10
08:57
Jag har angett "Manuell utbetalning" i löneinställningen i "Lön Direkt" för våra två anställda.
Jag får därför två verifikat på utbetalningar i "Kassa och Bankhändelser". När jag ska matcha dessa mot löneutbetalning, så finns det ju bara en händelse där båda lönerna slagits ihop.
Om jag försöker matcha en av utbetalningarna med löneutbetalningen, så matchar ju inte summan. Hur löser jag detta?
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-27
... Visa mer
2023-04-30
12:28
Jag har sålt en inventarie för bokfört värde och registrerat försäljningen under "Anläggningstillgångar". Ett meddelande kom upp att jag även ska göra en manuell verifikation. 1930 har ju försäljningen kommit in på, men vad ska man använda som motkonto?
... Visa mer
2022-03-07
10:23
Skrev fel, ska vara: Som jag förstår så sköts ju steg 1 och 3 när jag skapar fakturan och när fakturan betalas och matchas mot inkommande betalning. Har jag fel?
... Visa mer
2022-03-07
10:22
Hej Tack för svar. Fakturametoden. När jag tittar på exemplet du länkar till så verkar det ju inte som att man har skapat en faktura i Visma. Det är ju något som jag gjort. Så, normalt vid försäljning så skapar jag faktura, sedan när den betalas, så matchar jag inbetalningen med aktuell faktura. I exemplet så ska man ju skapa manuella verifikationer, men det behövs väl inte när man har gjort som jag gjort? I exemplet så är det ju följande steg: 1. Skapa manuell transaktion 2. Registrera försäljning av anläggningstillgången 3. Registrera betalning Som jag förstår så sköts ju steg 1 och 2 när jag skapar fakturan och när fakturan betalas och matchas mot inkommande betalning. Har jag fel?
... Visa mer
2022-03-04
10:23
Om man säljer en inventarie som finns med i Anläggningstillgångar i EEkonomi, räcker det att man utför åtgärden "Sälj tillgång", eller måste man göra ytterligare bokningar?
Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-01-19
... Visa mer
2022-01-04
22:14
Hej Tack för svar. Finns det någon info över vilka transaktioner som skapas automatiskt av dom olika åtgärderna som finns i funktionen?
... Visa mer
2021-08-18
08:36
När jag för ett antal år sedan började använda EEkonomi, så importerades en SI-fil från den tidigare systemet. I detta så fanns det redan inventarier registrerade, dels på 1110 samt på 1220, 1221 och 1222 Avskrivningar har gjorts manuellt med debet på 7821 och 7830, och kredit 1119 och 1229 Skälet att det blev så här var att jag helt enkelt inte var bekant med den inbyggda funktionen i Visma. Jag har efter det lagt upp andra inventarier med den inbyggda hanteringen, men nu vill jag ha in dom som ligger utanför. Hur gör jag detta på klokast sätt så att avskrivningstider blir korrekta?
... Visa mer
2021-08-13
14:44
Hej Om jag i en enskild firma sätter in egna pengar för att finansiera införskaffande av byggnadsinventarie, kommer detta att påverka resultatet i en negativ riktning, även om inventarien har en avskrivningtid på 20 år. Jag har periodiseringsfonder som jag vill kvitta bort mot en förlust, och om detta skulle funka, så vore det kanon. Dvs, om byggnaden kostar 500.000:- och jag sätter in dessa, från privata medel, och köper byggnaden för 500.000:-, kommer mitt resultat minska med 500.000:- då?
... Visa mer
2021-02-09
18:08
Nu har du hjälpt mig två gånger idag! Hade gjort ett verifikat efter ombokning av resultatet. Rättat nu och allt stämmer. I bow in your general direction!
... Visa mer
2021-02-09
17:44
När jag kollar på balansrapporten för 2020, (som nu är avslutat bokföringsmässigt och resultatet ombokat), så har jag en diff mellan tillgångs- och Kapital/Skulder. Vet inte riktigt hur jag ska gå till väga för att hitta varför det diffar. Några tips?
... Visa mer
2021-02-09
17:40
Aha! Då fattar jag! Tack för svar!
... Visa mer
2021-02-09
17:19
Får inte mitt huvud runt detta... När man gör förberedelse inför årsavstämningen, så kollar man ju om det finns ett saldo på årets resultat. Det sista jag gjorde 2020, var att boka årets resultat: Och sedan gjorde jag ombokning av föregående års resultat på det nya räkenskapsåret: När jag gör kontoanalysen för 2020, så ser den ju ut så här: Vilket ju inte är så konstigt, eftersom ombokningen för 2020 års resultat är gjord 2021. Hur tänker jag fel här?
... Visa mer
2020-12-15
16:11
När jag registrerar en inventarie vi Eekonomi, så anger jag ju 1220 tillgångstyp. Säg att jag anger 25.000:- som anskaffningsvärde.
När jag sedan tittar på 1220, så finns ingenting där....
Om jag säljer/utrangerar en inventarie, så krediteras ju 1220 per automatik, och då får jag ett minussaldo på det kontot, vilket ju blir totalfel.
Så, varför bokas inget på 1220 när jag lägger upp en ny inventarie via anläggningstillgångar/Ny Anläggningstillgång????
Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-05-20
... Visa mer
2020-06-01
15:13
Vi har en artikel som felaktigt registrerats med fel momssats, (25%, men ska vara 6% eftersom det handlar om utbildning)
Fakturor har gått ut, (till privatpersoner), och dom är betalda och betalningarna har bokförts.
När jag nu skulle göra momsredovisning, upptäckte jag felet.
Hr gör jag för att rätta till detta på bästa sätt. Ingen av dom som fått fakturorna är momspliktiga, så den felaktiga momsen spelar ju ingen roll för dom
... Visa mer
2020-05-13
12:13
Tänkte mera på hur det skulle bokföras och att klädförsäljning ju inte är verksamhetens egentliga sysselsättning. Om man säljer tröjorna, så ska man väl inte bokföra inköpen som utgifter för reklam, utan mer som förbrukningsartiklar också, eller?
... Visa mer
2020-05-13
09:46
Vi tänkte köpa in tröjor med ridskolans logga på och sälja till våra kunder. Får man göra det, och hur bokförs det i så fall?
... Visa mer
2020-04-28
16:20
1Gilla
Ok, löst! Jag rättade dom diffande 9 kronorna. Sedan ska det vara 0 på raden anskaffningsvärde, det värde jag använde där ska stå på: Inköp Då blev det rätt!
... Visa mer
2020-04-28
14:28
1Gilla
Hej Tror jag hittat felet! Det handlar om en ridskola som först drevs som EF, men som övergick i AB-form 20180903. Aktiebolaget köpte då inventarier från EF, bl.a ett ridhus. Detta finns bokfört på 1110 för 749.253:- Sedan har jag skapat en inventarie. Problemet är att jag av någon anledning, (felskrivning...), angav anskaffningsvärde som 749.244:-. Det diffar alltså 9 kronor! PÅ balansen står det 749.253:- och i Inventarier står det 749.253:-. Måste vara detta som programmet reagerar på antar jag. Hur rättar jag lämpligen detta? Ska jag skapa en verifikation som petar ner 1110 med 9 kronor?
... Visa mer
2020-04-28
13:20
Blir knas! Vilka konton jämförs när man får följande fel:
... Visa mer
2020-04-28
12:35
Som det ser ut på bilden, är alltså som det ser ut i Årsredovisningen. Dvs det enda som är ifyllt default är avskrivningen
... Visa mer
2020-04-28
12:23
Byggnaden, (ett ridhus), ligger på ofri grund, så det är ingen markkostnad med. AB:t startade i oktober 2018, så det är förlängt räkenskapsår. Kan detta krångla till det?
... Visa mer
2020-04-28
10:17
Behöver lite hjälp här! Har gjort deklaration, och när jag kontrollerar årsredovisningen, så får jag felet: Noten Byggnader och mark stämmer inte med balansräkningsrad Det enda som fyllts i per automatik i den noten är avskrivningarna som gjorts. I balansen är byggnader & mark upptagna till 719.289:-. Om jag tittar på inventarien som ingår här, så är anskaffningsvärdet 749.244:-. Hur sak denna not fyllas i korrekt?
... Visa mer
2020-04-28
10:09
Jag hade tidigare bokat om resultatet manuellt, (kört enskild firma tidigare, så det gick av bara farten), hade skapat en rättning, men den verifikationen hamnade på 2020, så det var därför!
... Visa mer
2020-04-27
18:08
Jag ska kolla! Kan tillägga att det är första bokslutet för aktiebolaget, så det finns inget resultat för föregående år. Det är dessutom förlängt, så det sträcker sig från oktober 2018 till 31/12 2019. Spelar det någon roll?
... Visa mer
2020-04-27
14:33
Jag har tilläggget Deklaration och Årsredovisning.
Jag har skapat min deklaration, och när jag ska skapa årsredovisningen, så får jag felmeddelandet att balansräkningens tillgång och skuldsida intet balanseras.
När jag trycker ut balansräkningen från programmet för året, så visar det sig att på den balansräkningen så står det längst ned under "Beräknat Resultat" exakt den summan som det diffar mellan tillgång och skuldsidan. Vad göra?
... Visa mer