Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra Avskrivningstid

Hej

 

jag jobbar åt en kund som i 4 år avsrivit ett varumärke som en inventarie. Kunden vill ändra avskrivningstiden från 5år till 10 år. Hur gör jag för att boka detta rätt? ( Om det går)

 

Terry

 

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 221208 

5 SVAR 5
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Terry, 

Använder du eEkonomis inventarieregister under Bokföring - Inventarier så kan du ändra nyttjandeperioden där. Klicka på inventariet i listan - Redigera och ändra år på nyttjandeperioden. Resterande värde kommer fördelas över den nya perioden du angett. 

 

Jag ville också kolla vad som gällde vid en eventuell ändring av nyttjandeperioden och hittade Bokföringsnämndens vägledning för K2-regler. Där skriver dem följande: 

 

Jag tolkar det däremot som att ingen retroaktiv omräkning ska ske om avskrivningsplanen ändras till följd av omprövning, därav kan du fortsatt följa mina steg ovan. 

Ha en fin dag! 🙂
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej My

Kunden har bytt bokföringsprogram. från något som inte är från visma till Visma eekonomi. Men det finns ingen invnetarie registrerad. Detta är ett Varumärke. Bokfört på 5 år men vill ha det till 10 år.  Jag sitter nu med en årsavslutning för 18/19 i Visma Period och År.

Den som skött bokföringen tidigare har bokfört avskrivning som en maskins livstid ett varumärke ska leva mycket längre. Därav ändringen. Eller ska jag vänta till innevarande år och lägga in inventarien på rätt ställe. Den som skött bokföringen tidigare har bokfört summan på 1010 blanserade utgifter och gör ack avskrivning på 1019. Men det finns ingen registrerad inventarie.

Hej Terry, 
 

När du ändrar en avskrivningsplan har jag förstått att du inte ska ändra retroaktivt utan dela upp det kvarvarande beloppet på den återstående avskrivningstiden. I Visma eEkonomi kan du lägga upp inventariet under Bokföring - Inventarier - Ny inventarie. I vårt skrivna hjälpavsnitt Lägg till ny inventarie kan du se under Fältförklaringar vad varje rad innebär och hur du ska fylla i inventariet. I rutan Redovisat värde ska du ange det värde som inventarien har i bokföringen för tillfället, detta för att korrekt avskrivning ska göras framåt. 

Hoppas detta förtydligar hanteringen något. 🙂 
Ha en fin fredag! 
/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Gott! MYcket hjälpsamt Tack My.

Nu nästa fråga. 😉 När jag nu bokför denna inventarie på tex 1050 varumärke och ack avskrivning på 1059 så blir ju dessa summor där. Men jag har fortfarande de gamla kontona 1010 och 1019 fulla i siffror. HUr bokför jag bort dem så det blir rätt?

Terry

My Janhall
ANSTÄLLD

Kanon att det börjar klarna! 

 

Enligt bokföringsnämndens rekommendationer så ska du rätta fel i den löpande bokföringen i den period dem upptäcks i och jag tänker därmed att du lättast rättar detta med en manuell verifikation. Det ska också tydligt framgå av den ursprungliga bokföringsposten att den har blivit rättad. Jag vill vara ärlig och säga att jag inte har full koll på om detta ska rättas så det kan vara bra att dubbelkolla, antingen med en redovisningskonsult eller om en annan användare här i forumet kan ge vägledning. 🙂 

Gör du en rättning så gör du detta som en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Min rekommendation är att gå via Bokföring - Kontoanalys - Huvudbok och söka på respektive konto för att se vad kontona har för utgående saldo. Har du ett plussaldo på kontot så innebär det att du krediterar kontot för att nolla saldot i den manuella verifikationen och debiterar det nya kontot dit saldot ska föras över, så gör du tvärtom om det är ett minussaldo. 

 

/My