Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ändra GLN-nummer

Hej, jag ska byta GLN för en inlagd kund, men det fältet är gråmarkerat och går inte att ändra i. Hur gör jag?

8 SVAR 8
Pacsac
CHAMPION

Hej, jag ser att på dom jag lagt in GLN numret själv på går det att ändra, men där jag sökt kund via Visma eEkonomi (ny kund) så kan jag inte ändra.

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, så är det. Men detta behöver man ju kunna göra tycker jag.

Jag är inte helt säker på GLN nummer men ändring av detta nummer kan ske bl.a. vid:

När adressen för en fysisk plats förändras måste ett nytt GLN tilldelas,

Annars är det ju streckkoder på produkter som hänger ihop med GLN numret

 

Så här får nog Visma svara

Hej på er! 

 

För att ändra GLN-nummer på en kund där fältet är gråmarkerat behöver du trycka på knappen "rensa" och sedan går det fint att ändra. Denna åtgärd är inte så drastisk som den låter och övrig information på kundkortet ligger kvar men för att kunna ändra GLN krävs att du klickar här. 

 

Ha en fin dag och kul att ni är med och delar er kunskap och erfarenheter på forumet!

 

/Tinna

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Utmärkt - tack!

Tomas Fromell
NY MEDLEM

Hej, Måste man skapa en ny återkommande e-faktura om GLN numret ändras, eller räcker det med att stoppa/återstarta den återkommande e--fakturan?

Jag har haft en del problem med att få iväg fakturorna.

/Tomas

Hej @Tomas Fromell 

 

Vill bara meddela att vi har sett din fråga men kan inte testa skarpt i våra egna bolag så avvaktar internt svar. Uppdaterar dig så snart jag har mer information om hur det funkar. 

 

/Tinna

Hej @Tomas Fromell 

 

Idag fick jag information om att du inte ska behöva ta bort faktura och skapa en ny återkommande faktura utan du gör så här: 
 

  1. Gå in på den aktuella fakturan och spara den som en PDF-mall.
     
  2. Därefter kan du gå till kundregistret för att rensa uppgifterna och byt GLN-nummer.
     
  3. När detta är klart, gå tillbaka till fakturan och välj att spara mall som en e-faktura. Då kommer den automatiskt att skickas till rätt mottagare.


Om du försöker rensa GLN-numret utan att först ändra till PDF-mall, kommer du att få ett meddelande som förklarar vad som behöver göras. Du kan inte rensa uppgifterna om fakturamottagaren om det redan finns en återkommande fakturamall som du har valt att skicka som e-faktura. För att kunna rensa uppgifterna måste du antingen redigera mallen och välja ett annat att spara den på eller ta bort mallen helt och hållet.


Ha en fin eftermiddag. 

/Tinna