Hej
Lade 2023 upp en inventarie - nu har den fel anskaffningsvärde. Hur kan jag ändra på detta när jag gjort flera avskrivningar både i år och förra året.
MVH/Oliwia
Fel värde - la du inte in det värde som du betalade för tillgången?
Om du la upp för lågt värde kan du lägga en tilläggspost (ny tillgång) på mellanskillnaden. Svårare om du lag in för högt värde men det kanske du kan justera genom en "delförsäljning"? Det är ju svårt att ångra alla avskrivningar om det är gjort på båda åren.
Hej @oliwia66
Tack för att du kontaktar oss. Ser att du redan fått svar av AnnicaL och jag vill även skicka med ett tips om att du direkt i programmets funktion.
Här kommer en instruktion för hur du justerar anskaffningsvärdet om du av någon anledning har angett fel anskaffningsvärde för tillgången, till exempel om momsen är inkluderad i kostnaden.
Fältet Anskaffningsvärde kan ändras fram till den första avskrivningen har gjorts för anläggningstillgången. Efter det kan ändringar göras via åtgärdsmenyn. Efter gjorda ändringar, beräknar programmet fram ett nytt Avskrivningsunderlag och Redovisat värde och justerar storleken på framtida avskrivningar.
1. Välj Bokföring - Anläggningstillgångar.
2. Välj från listan den anläggningstillgång som du behöver ändra anskaffningsvärdet för.
3. Välj Åtgärder - Justering av anskaffningsvärde.
4. Ange det nya anskaffningsvärdet.
5. Välj Spara.
När du justerar anskaffningsvärdet justeras även avskrivningsunderlaget med motsvarande belopp. Justeringen påverkar också framtida avskrivningar.
Ha en fin dag
/Tinna
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.