Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Johanz
MEDLEM

Ändra bankhändelse

Hej. När jag importerat kontoutdrag i kassa bankhändelser och vill ändra en bankhändelse går inte det. Varför? Hur gör jag för att åtgärda problemet.

6 SVAR 6
AnnicaL
CHAMPION

På vilket sätt skulle du vilja ändra den? Beloppet är ju vad det står på bankkontot. Beskrivningen kan du ändra på verifikationen när du matchar händelsen. 

Det är en bankgiroavi som avser 3 november.  Denna innehåller en inbetalning av kundfaktura på 3000 och en övrig inbetalning av bidrag på 1000 kr

Direkt när fakturan betalades in bokförde jag den och den fick då verifikation I157 som automatiskt lades till i kassa bankhändelser.

När jag nu gör den löpande bokföringen och kommer till  3 november så finns bankgiroinsättningen på 4000 kr (3000+1000) med.

3000 av dessa är redan avbokförda. och jag behöver därför kunna ändra beloppet till 1000. 

Jag skulle rekommendera dig att om möjligt ångra den betalning du bokförde (I157) och därefter boka både posterna via Kassa- och bankhändelser. 

Eller också tar du helt enkelt bort bankhändelsen på 4000 kr och lägger till en ny på 1000 kr som du matchar som övrig insättning och konterar där du vill ha det beloppet. 

 

Framöver rekommenderar jag att du alltid bokför betalningar från Kassa- och bankhändelser. Om en inbetalning avser flera fakturor, eller en faktura och något annat som i detta fall, matchar du i tur och ordning de olika fakturorna och övriga insättningar (eller uttag) tills hela beloppet är hanterat och 0 återstår. 

 

Om du använder olika verifikationsserier för olika typer av händelser kan du bokföra olika typer av händelser kronologiskt oberoende av varandra. Men det är inte helt nödvändigt att hålla kronologin nuförtiden. 

Helt omöjligt att bokföra inbetalningar av kundfakturor utan att även bokföra andra transaktioner på Bankgiroavin då?

 

Finns det något kortkommando man kan ange när man är i kassa bankhändelser för att få fram inbetalning av kundfaktura?

 

Du ska hantera hela det inbetalda beloppet från Bankhändelsen, finns inget behov av att göra någon del i annan funktion.

Du väljer först under Bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura. Då får du upp rutan för kundfaktura där du skriver in fakturanumret om kunden angivit det, annars klickar du på den blå söksymbolen och får du upp alla fakturor. Du kan sortera på belopp, kund eller förfallodatum så att du kan välja rätt. Om resten av betalningen avser en annan faktura väljer du den. Annars byter tu Bokföringshändelse till Övrig insättning och konterar rätt belopp på rätt konto. 

Men nej, det finns inga kortkommandon. 

Johanz
MEDLEM

Om inte detta går.

Jag skulle helst vilja få hjälp med hur man bäst löpande kan bokföra inbetalningar av kundfakturor, även om övrig bokföring inte är up do date.