Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pippigauffin
NY MEDLEM

Ändra bokföringskonto

Hej! Jag har två frågor: 

Jag har enskild firma och håller på att bokföra 2024. Vissa av dessa transaktioner gjordes till min privata bankkonto eftersom jag inte hade ett företagskonto i början av året. Nu när jag ska bokföra har jag använt mig av bokföringskonto 1940 för mitt privata bankkonto, kan jag göra det? 

Jag gjorde det först, sen ändrade jag till 2013 för jag fick det rådet av en av era anställda på telefon men det verkar fel när jag läste och nu när jag skulle ändra tillbaka till 1940 en tredje gång var fältet i för bokföringskontot grått, dvs det gick inte att redigera bokföringskontot i verfikationen på flera verifikationer. Finns det en gräns för hur många gånger man får ändra bokföringskonto i en verifikation? 

Mvh Pippi 

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

1940 skall du inte använda för ett privat bankkonto. 19-konto är avsedda för rena företagskonton.

Det är konto 2013 eget uttag du skall använda när du tagit emot pengar på ett privat konto och konto 2018 egen insättning när du själv betalt något från ett privat bankkonto.

När du tar emot pengar på ett privat konto så finns inte pengarna i företaget därför bokförs det som ett eget uttag.
Motsatt när du betalar något privat så lånar du ut pengar till företaget och då används konto 2018 egen insättning.

/Joachim