Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Adde12
UTFORSKARE

Ändra bokföringskonton på bokförd leverantörsfaktura

Hej,

 

när jag köper på företagets kreditkort (Visa Business Card) så bokför jag alla köp mot konto 2499 Andra övriga kortfristiga skulder. När fakturan väl sedan kommer från EnterCard, så bokför jag den som en leverantörsfaktura och bokar bort beloppet mot konto 2499.

 

Nu insåg jag att på den faktura från EnterCard som skickades den 20:e december 2020, så hade de bakat in en årsavgift om 450,00 kr och avgift för betal villkor 30 dagar om 240,00 kr.

 

När jag nu sitter och stämmer av belopp, så stämmer det ju inte mot konto 2499, då jag bokat bort för mycket. 690,00 kr för mycket totalt (450 + 240), som jag antar att jag egentligen skulle bokat mot konto 6570 Bankkostnader och resterande del mot 2499.

 

Hur går jag bäst tillväga nu när jag har gjort andra verifikationer efteråt?

 

TACK på förhand!

 

//Andreas

1 SVAR 1
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej Andreas! 

 

Det absolut lättaste är att gå in på verifikationen för leverantörsfakturan och göra justeringar på den verifikationen. Så länge du inte har låst bokföringen för 2020 så ska du kunna gå till Bokföring - Verifikationer. Leta upp verifikationen för leverantörsfakturan, klicka på den och välj Redigera

 

Här ska du nu kunna justera kontona som du har bokfört på. Justera beloppet på konto 2499 - Andra övriga kortfristiga skulder till det korrekta och lägg sedan till en ny rad genom att klicka på plustecknet ute till höger. Här väljer du upp konto 6570 - Bankkostnader och fyller i 690 kr i debet. Välj sedan spara. 

 

Testa gärna och återkom om det inte fungerar!