Jag kör eekonomi och undrar hur man ändrar epostadress på en anställd. de flesta andra uppgifter går att ändra under "redigera" men just epost är gråskuggad och går inte att redigera
Hej, jag är administratör och det går inte alls att ändra e-post adressen på en användare så som du beskriver.
Detta skapar problem ifall jag har skrivit fel eller som i ett fall personen har avslutat sitt mejlkonto.
Det är väl inte meningen att man ska ta kontakt mer support varje gång man behöver göra en förändrig av uppgifter.
/Astrid
Hej Astrid,
Har du skrivit fel mejladress så innebär detta att användaren aldrig kunnat logga in, då ska du kunna ändra e-postadressen enligt min kollega Johans instruktion längst ner.
Däremot kan du inte ändra en mejladress på en användare som bytt e-postadress i efterhand. Eftersom användaren själv kunnat logga in tidigare så är det användaren själv som loggar in och ändrar sina uppgifter. Även om personen bytt e-postadress så kan dem logga in så länge lösenordet är korrekt. Om så är fallet följer användaren Johans första instruktion där de ändrar e-posten i sin användarprofil.
Kan du trots att användaren inte loggat in tidigare, inte ändra e-postadress får du gärna höra av dig igen för vidare felsökning. Lättast är om du kontaktar oss på supporten via telefon eller chatt så känsliga uppgifter inte delas öppet här i forumet. 🙂
Ha en fin fredag och kommande helg!
/My
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.