Om jag förstått det rätt så använder du Visma eEkonomi. När du ska bokföra betalning/ inbetalning för en leverantörs/kundfaktura i programmet så kan du välja vilket konto det ska gå emot. Du kan bokföra detta på två sätt men båda har en gemensam nämnare att kontot du vill bokföra mot finns upplagt under Inställningar - Kassa och bankkonton så börja med att lägg till ditt Kassa-eller bankkonto där, du får välja vilket bokföringskonto det ska vara. Tänk på att är det ett företagskonto du lägger upp så måste det vara valt som primärt företagskonto.Primärt företagskonto är det förvalda kontot för kundfakturor och leverantörsfakturor du skapar. Du kommer kunna välja kontot oavsett om du bockar i att detta är primärt eller ej.
När du gjort detta kan du välja att bokföra betalningar och inbetalningar för fakturor på detta kontot. Går du via Kassa och bankhändelser så gör du det först i rullgardinen för Konto, väljer du ditt "nya" konto för 1958 där så kommer de händelser du matchar och bokför här efter detta bokföras mot detta. Du kan närsom byta tillbaka såklart på samma ställe. Bokför du direkt via fakturan genom att klicka på den Åtgärder - Registrera betalning/inbetalning så ändrar du kontot vid rullgardinen för betalt/inbetalt till konto.
Hoppas detta ger svar på din fråga. 🙂 Ha en fin dag! /My