Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

pitebf
NY MEDLEM

Ändra räkenskapsår

Är kassör i en förening med räkenskapsår 1/7-30/6 men skulle vilja anpassa räkenskapsåret så att det passar verksamheten bättre genom att ändra året till 1/5-30-4. Kan man göra ett brutet år, dvs 1/7-30-4, för att komma i fas?

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @pitebf !

 

Tack för att du skriver in, det här ska vi hjälpa dig med. 

 

Är detta ditt första år och årsavslut som du upprättar i Visma eEkonomi? Om så är fallet är det möjligt att ändra både start och slutdatum. Om det däremot inte är ditt första år så är det tyvärr inte möjligt då det första årets slutdatum fastställs av det andra årets startdatum. Det du kan göra om du upprättat fler än ett år är att göra en omstart för att kunna byta räkenskapsår. Du behöver alltså exportera datan till en SIE-fil, starta om ditt program och sedan importera datan igen. Mer om hur en omstart går till kan du läsa i den Skrivna Hjälpen Omstart av företag.  I avsnittet finns en checklista att följa vid omstart samt en del viktig information att lägga märke till såsom att du inte ska starta om programmet ifall du också använder Visma Lön Smart, då alla uppgifter i löneprogrammet då också skulle raderas. 

 

Du hittar inställningarna för räkenskapsår under Inställningar - Räkenskapsår och IB.

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Behöver du göra en omstart och har fler frågor och funderingar rekommenderar jag dig att ringa in till våra kollegor på supporten.

 

Du är varmt välkommen att återkoppla här i tråden så att vi vet att det löser sig för dig. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes 

 

 

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂