Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra bokförd betalning på faktura, fel datum

Jag har lyckats bokföra en betalning på en faktura med fel datum, så det stämmer inte med saldot. Betalning kom in i december, men blev felaktigt bokförd i januari.

När jag öppnat verifikationen för betalning, så går det inte att redigera.

Hur ska jag göra?

2 SVAR 2
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

Eftersom du säger att du lyckats bokföra på fel datum antar jag att du inte matchat en bankhändelse utan registrerat betalningen direkt via fakturan och då fått fel datum.

 

Om beloppet är litet är den enklaste lösningen att låta det vara som det är och notera avvikelsen på konto 1930 och 1510 per 2021-12-31 i bokslutet. Per 2022-01-31 är ju felet borta.

 

Ett annat sätt vore att per 2021-12-31 bokföra :

 

Debet 1930   belopp

Kredit 2420   belopp 

 

och sedan vända på denna verifikation 2022-01-01.

 

Det finns säkert andra sätt att lösa ditt problem men ovanstående är två förslag.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK

 

 

Hej Sampletekk!

 

Du kan göra precis så som @Roffakab säger, men jag vill även föreslå en annan lösning som du kan använda om du inte vill bokföra det manuellt.

 

Nu har vi en funktion i Visma eEkonomi som gör att även om du har registrerat betalningen direkt via fakturan så läggs den per automatik in som en bankhändelse under Kassa- och bankhändelser. Där har du möjlighet att ändra datum och belopp på inbetalningen genom att klicka på Ångra matchning - Ändra bankhändelse.

 

Varmt välkommen tillbaka till forumet.

Trevlig helg!

/Tinne