Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Ångra momsredovising

Ledsen för lång och krånglig text, men jag är en klant...

Skall avsluta min EF nu i slutet av november, och tänkte vara duktig och avsluta allt så rent som möjligt. Har sedan tidigare lämnat in momsredovising (kvartalsvis) tom september, och tänkte nu vara duktig och lämna in en för okt - nov (avslut). Gjorde en redovising, men när jag skulle skicka in till skv sa systemet att det inte gick, för att filen innehåll period som inte skulle momsredovisas (december).
Ser då i systemet att redovisningen gäller sep - dec, och min EF avslutas i november, och bokföringsdatum på redovisningen är 211231.

Går då in på momsredovisningen och ångrar, så att det skapas en korrigering med motsatta konteringar. Behöver jag göra en fysisk bokföringsorder på den, eller räcker det med vad som ligger i systemet?

Är det säkert att göra en ny redovisning för sep - nov nu? Går det? Bör jag?
Och om jag gör det - räcker det om jag skickar in den nya till skv (den gamla gick ju inte)?

Tacksam för all guidning jag kan få - är världelös på bokföring...  😞

5 SVAR 5

Jag hade inte ångrat momsredovisningen utan lagt in den som var manuellt på skatteverket istället. Jag rekommenderar att du gör momsredovisningen på nytt i programmet och loggar in på skatteverket och klickar på deklarationen som ligger där och lägger in värdena manuellt. Det brukar inte vara så många siffror som ska läggas in på sista momsrapporten om du inte har någon verksamhet.

Om du gör en ny momsdeklaration nu så behöver du inte göra något manuellt i bokföringen efter det.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Lovisa,
Men inne på skatteverket står det "Du har inga perioder att lämna in", och jag hittar inget annan knapp än Deklarera via fil. Känns som att de inte tycker att jag skall lämna in någon mer? 😞

Nu är ju senaste momsredovisningen i EE ångrad, men frågan kvarstår om man behöver göra manuella verifikationer på dessa också? Eller räcker det med de digitala i EE?

Mvh C

Inga manuella transaktioner behöver göras. 

Men märkligt att det inte finns någon öppen deklaration men det kan vara för att perioden inte avslutats än. Om du har avslutat nu sista november så kommer inte deklarationen att dyka upp förrän perioden passerats. Avvakta några veckor sen loggar du in på skatteverket igen så ligger den förhoppningsvis där.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, då gör jag ingen ny momsredovisning för okt/nov i alla fall!
Men om jag avslutar mitt företag sista nov, och skatteverket om ett par veckor VILL ha in en redovisning för okt-nov - hur gör jag då? Jag kan väl inte gå in och skapa en momsredovising i EE då? Efter bokföringen är avslutad liksom? 😕

Tack för all hjälp här inne! 🙂

Mvh C

Hej!

Du måste göra en deklaration till våren så du kan inte stänga allt redan nu. Menar du att du vill avsluta abonnemanget hos Visma gällande eEkonomi redan nu? Jag skulle rekommendera att ändra till kvartalsfaktura från dem istället och bara betala ett kvartal till innan du avslutar. Det borde du hinna.

En momsrapport bör göras igen och antingen kan du importera den via fil när perioden passerats eller så får du bara lägga in siffrorna manuellt. Sen måste du gå igenom alla balansposter och se om du kan rensa bort så mycket som möjligt. Inventarier och andra tillgångar bör avyttras innan du lägger ner firman.

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi AB
0522-650100