Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Sampletekk2
MEDLEM

Anläggningstillgångar

Jag har ombildat min enskilda firma till aktiebolag, och då fört över tillgångar till AB för det bokförda värdet.

Hur ska jag hantera funktionen anläggningstillgångarna på enskilda firman? Ska jag välja att sälja tillgången, och då ange det bokförda värdet?

Jag vill ju inte ha någon skatteeffekt, men det kanske det inte blir om man gör så, dvs säljer för det bokförda värdet.

Det är alltså inte själva bokföringen jag behöver ha hjälp med, det är redan klart, utan funktionen anläggningstillgångar:

 

Skärmavbild 2021-12-28 kl. 14.37.46.png

 

 

7 SVAR 7
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Sampletekk2!

 

Vi har diskuterat den här frågan i teamet, och kommit fram till att det är bäst att du kontaktar en redovisningskonsult för frågor kring hantering av anläggningstillgångar vid ombildning från enskild firma till aktiebolag.

Anledningen till detta är att just när det gäller hur du bör hantera dina tillgångar för att inte få någon skatteeffekt, så kommer det du gör i programmet att få en påverkan på din bokföring. Redovisningskonsulter har spetskompetens i den här typen av frågor och det är viktigt att det blir rätt i bokföringen för dig.

 

Däremot kanske någon av våra andra användare har tips att ge eller kan berätta hur de har hanterat liknande situationer? Ni är mer än välkomna att hoppa in i tråden och dela med er av era erfarenheter!

 

Om du vill ha hjälp med hur du praktiskt arbetar i funktionen Anläggningstillgångar i Visma eEkonomi så har vi all information om detta i vårt hjälpavsnitt Anläggningstillgångar.

 

Har du några följdfrågor eller funderingar så är du alltid välkommen att höra av dig antingen till mina duktiga kollegor på supporten eller här i forumet.

God fortsättning!

/Tinne

Hej

 

Tack för svar, men som jag skrev i frågan, så är det inte själva bokföringen jag frågar om. Där har jag redan hjälp från redovisningskonsult.

Det är hur jag ska hantera funktionen "Anläggningstillgångar" så att det blir rätt.

Tillgångarna som ska flyttas över har redan bokats bort så att tillgångskontot och ackumulerade avskrivningar är nollade. Detta har alltså gjorts med manuella verifikationer.

Frågan som jag ställer är alltså hur jag plockar bort det ur Anläggningstillgångar så det blir rätt.

 

 

 

Hej!

 

Vad jag har förstått så har du manuellt bokat bort anläggningstillgångarna genom manuella verifikationer, inte genom funktionen Anläggningstillgångar.

 

Precis som du nämner behöver du ta bort de anläggningstillgångar du har i funktionen, men allt du gör i funktionen Anläggningstillgångar kommer att skapa verifikationer. Det finns olika åtgärder du kan välja för att få bort anläggningstillgången, vilken åtgärd som passar dig bäst bör du rådfråga din redovisningskonsult om. Jag skickar med dig vårt hjälpavsnitt Åtgärder för anläggningstillgångar så hittar du mer information om de olika alternativen samt hur du hanterar dem i funktionen.

 

När du har gjort dig av med anläggningstillgångarna så kommer det att vara dubbelt bokfört, för att boka bort det som blir dubbelt kan du göra på två olika sätt:

 

  1. Korrigera de manuella verifikationerna du har skapat med din redovisningskonsult.

  2. Korrigera de verifikationer som automatiskt skapas när du tar bort anläggningstillgångarna i programmet.

 

Du får själv välja vilket alternativ du anser blir smidigast för dig, men kontrollera gärna med din redovisningskonsult så att allt blir rätt och riktigt i din bokföring.

Jag passar också på att skicka med hjälpavsnittet Skapa en korrigeringsverifikation som  steg för steg visar hur du korrigerar verifikationerna.

 

Återkom gärna om du har fler funderingar!

/Tinne

Hej

Tack för svar.

Finns det någon info över vilka transaktioner som skapas automatiskt av dom olika åtgärderna som finns i funktionen?

 

Hej Sampletekk1!

I verifikationslistan under Bokföring - Verifikationer finns det en kolumn som heter dokumenttyp. När du hanterar dina tillgångar med hjälp av Anläggningstillgångar så hamnar dessa verifikationer under dokumenttyp "Bokföring av anläggningstillgång". Jag bifogar en bild här nedan så ser du hur det ser ut hos mig.

 

 

Återkom gärna om du har fler funderingar.

Önskar dig en fin dag!

/Tinne

Hej

 

Tror jag fattar! Tack för bra support!

 

Jag vill flika in lite snabbt här igen med ett tillägg!

Är det så att du inte kan korrigera verifikationen som programmet har skapat kan du vända den med en manuell verifikation. De konton som har använts ser du inne på verifikationen.

 

/Tinne