Hej!
Jag ska skaffa en tjänstepensionslösning med tillhörande sjukförsäkring. Går det att få med denna månatliga inbetalning i arbetsgivardeklarationen och xml-filen som ska laddas upp hos Skatteverket?
För jag antar att jag behöver redovisa det i arbetsgivardeklarationen? Eller tänker jag fel här?
Löst! Gå till lösning.
Tjänstepensionen ska inte med i arbetsgivardeklarationen.
Om den innehåller en sjukvårdsdel ska den delen förmånsbeskattas, alltså inte sjukförsäkringsdelen som ger ersättning för förlorad inkomst vid sjukdom.
Okej, min sjukförsäkring ger bara ersättning vid förlorad inkomst vid sjukdom. Så då är det lugnt och inget jag behöver tänka på med andra ord vad gäller arbetsgivardeklarationen?
Tack för hjälpen!
Just det, inget du behöver hantera löpande.
När det blir bokslutsdags ska du beräkna särskild löneskatt på pensionspremierna, det ska in som kostnad i bokslutet och tas upp i deklarationen.
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.