Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thonil
MEDLEM

Arbetsgivardeklaration vid Räkenskapsårets slut

Hej

Mitt 1.a räkenskapsår slutar 31/3. När jag skapar ny arbetsgivardeklaration så får jag följande meddelande:

Det finns inget räkenskapsår som innehåller 2023-04-12. Vill du skapa ett nytt räkenskapsår nu? 
Är det något som jag bör göra i detta läge????

 

Om jag väljer avbryt och sedan väljer bokföringsdatum 2023-03-31 och väljer bokför så får jag följande meddelande: Du har valt en redovisningsperiod som slutar senare än innevarande månad. Vill du fortsätta?
Hur kan 31/3 vara en redovisningsperiod som slutar senare än innevarande månad, d.v.s. mars???

Jag vill att arbetsgivardeklarationen och inbetald löneskatt och arbetsgivaravgift bokförs innevarande räkenskapsår, dvs som slutar 2023-03-31. Hur ska jag göra för att det ska bli rätt. Ovanstående beskrivning gör mig förvirrad.

Jag skulle bli mycket tacksam för vägledning.

Thonil

 

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Eftersom arbetsgivaravgiften och skatten inte är dragna från skattekontot per 31/3 för marslönen ska dessa poster ligga kvar som skulder i bokslutet och om du har betalat in beloppen till skattekontot ska saldot på konto 1630 stämma överens med vad SKVs uppgift visar. Därför ska deklarationen inte bokföras på det gamla året. 

Du kan mycket väl skapa det nya räkenskapsåret i samband med bokföring av arbetsgivardeklarationen per 12/4 som programmet föreslår, du väljer sedan ändå vilket år du ska bokföra ytterligare poster på genom att ange rätt bokföringsdatum - programmet håller reda på vilket år det datumet hör till. 

Lycka till! 

Tack så mycket.

Om jag förstår ditt svar rätt så ska jag ange det nya räkenskapsåret när jag skapa arbetsgivardeklarationen, stämmer det?

Jag antar att ditt svar även gäller för F-Skatt som även det dras från skattekontot 12/4.

 

AnnicaL
CHAMPION

Det stämmer bra på båda punkterna.