Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_38
MEDLEM

Årsavslutet, jag fattar ingenting av årsavstämningen.... enkskilt företag kontantmetoden

Enskilt företag kontant metoden:

Jag måste vara helt korkad. Jag fattar i stort sett ingenting av förklaringarna som finns där. 🙂 Tex 

1. Det finns obetalda leverantörsfakturor per 2015-12-31. Är det någon av dessa som du vet att du inte kommer att betala t.ex. på grund av en tvist med leverantören?

Skriv ut rapporten Obetalda leverantörsfakturor per 2015-12-31 och kontrollera vilka fakturor som är obetalda. Är det någon av dessa som du inte ska betala i sin helhet eller delvis ska det beloppet bokas bort.

Gör så här: Skapa en kreditfaktura för leverantören med det belopp som ska bokas bort och tillhörande moms. Jag har lagt in hyresfakturor med faktura datum 27/12 och förfallo datum i feb och mars. Ska dom inte kunna ligga i systemet nu? 

2. 
Finns det kostnader (t.ex. försäkringspremier eller hyra) som är bokförda det här året, men som avser kommande år?

Om kostnaderna överstiger 5 000 kr eller om de inte återkommer årligen med ungefär samma belopp ska kostnaderna periodiseras.

Gör så här: Utgå från listan över alla leverantörsfakturor. Öppna den/de leverantörsfakturor som ska periodiseras. Använd funktionen Periodisera som finns under Åtgärder. Är det här svaret på fråga 1? 

Jag tycker alltid det är så svårt att få en klar överblick här i VISMA. Jag skulle behöva ha ett bild/schema som mer talar om hur gör och hur turerna går 🙂 
6 SVAR 6
KenArd
CHAMPION

Hej Lotta,
De e sant de e lite piller och hjärngymnastik att få i hop årsavstämningen första gången, sen brukar det gå rätt bra;)

När det gäller punkt 1 så är ju regeln generellt för kontantmetoden att man bokför fakturorna vid betalningstillfället (datumet). 

Så fakturan du lagt in 27/12 borde bokföras vid betalning i februari och mars.

Punkt 2: Eftersom du har kontantmetoden och bokför vid betalning kommer den här punkten bara bli aktuell under löpande år. Ex: Du får en hyresavi som avser flera månader och betalas i en klumpsumma.

Min punkt 3: Har man inte gjort något årsavslut själv kan det vara en god idé att få hjälp första  gången så man får en överblick över hela arbetsflödet och inte missar några viktiga punkter.

Vill du ha hjälp kan du be Visma om förslag eller så ställer du frågan här på forumet.
Utan att veta säkert så tror jag Roffak som är flitig här på forumet gör sådant. Det är värt varenda penny, jag lovar!!


MVH

Kenneth
Lotta_38
MEDLEM

Hej igen KenArd... alltså hur menar du nu? 🙂 Jag har alltid lagt in mina fakturor i systemet (så har jag lärt mig) sen när betalningen bokförts på banken och jag klistrar in kontoutraget i bankhändelser så matchar fakturorna sig. Ska jag inte göra så alltså? Blir inte fakturan bokförd först när jag klickar på "bokför" eller "matcha" ? Jag har sett det som att jag bara registerar in fatkuran när jag lägger in den i förväg i Visma. .. Hur skulle jag annars göra? 

Andra verkar ju fixa det här med avslutet, då borde jag också kunna göra det tänkte jag. Sen var jag till en redvisningskonsult häromdagen som tyckte jag skulle göra avstämningen själv och sen skulle hon fixa bokslutet för aktiebolaget och mitt enskilda bolag. Jag sitter på båda och. ... Kan ju säga att det tänker jag aboslut inte göra nästa år.... Då ryker ABet.. iallfall 🙂 
KenArd
CHAMPION
Lotta_38
MEDLEM

Jag fattar ändå inte...jag försöker läsa och det är bara bla blabla när jag läser... 😕

 ska jag ta bort fakturorna jag har lagt in för hyran i februari och mars eller inte? Och det att jag har lagt in leverantörsfakturor i systemet, betyder de att de är bokförda eller bara registrerade att de är bofkörda först när betalning sker? 
Anna Svensson
CONTENT PRODUCER

Hej!

Det är helt korrekt att du har lagt in fakturan som kom innan årsskiftet.

Vid kontantmetoden:
När fakturan ligger som obetald över årsskiftet så kommer den bokföras som en leverantörsskuld med kostnad och moms, vilket är helt korrekt.
När den sen betalas så registrerar du det som vanligt - Visma eEkonomi sköter alltså detta åt dig.

/Anna
Anna Svensson
~Content producer, Visma lönefamilj~
Lotta_38
MEDLEM

Hej Anna. tusen tack för att ni har sånt tålamod med mig/oss 🙂 Jag har riktig ångest för det här med avslutet. avstämningen. Och att jag inte tycker jag ser någon helthetsbild någonstans över hur det går till. Vilka konton som ska tömmas och hur skattekontona ska se ut osv. Jag är väl en sån som behöver bilder, text och gärna video också för att förstå vissa saker i bland... 🙂 Jag tro jag har fått kläm på det här nu....