Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bashar
MEDLEM

Årsavstämning- bokföring värdet av varulager

Hej visma supportteam!
Detta är det första räkenskapsåret för mitt företag och Jag fastnat i Årsavstämning- bokföring värdet av varulager!
Jag har inventerat (räknat) varor i lager i slutet av räkenskapsåret manuellt, och nu vill bokföra sitt värde, men när jag öppnar Kontoanalysen, hittar inte lagerkonton för att göra jämförandet?!
Jag uppskattar om ni kan instruera mig steg för steg med Screenshots/bilder.

OBS! Frågan gäller ett aktiebolag och jag använder Visma Eekonomi & Visma Skatt & Bokslut Pro.
Tack på förhand 🙏

Bashar

 

Varulager.png

 

11 SVAR 11
AnnicaL
CHAMPION

Troligen är ditt varulagerkonto inaktiverat. Gå till Inställningar/Kontoplan och leta reda på tex 1410 och aktivera detta om det är inaktivt. Sedan kan du bokföra ditt lagervärde i debet på det kontot och  kreditera 4900 eller 4990 Lagerförändring.

Hej AnnicaL!

Stor tack!
Du har rätt, varulager konto var inaktiverat!
Angående bokföring av lagervärde, tex 1000 SEK, jag tolkar dina instruktioner så här:
1. Gå Verifikationer
2. Välja perioden som gått ut.
3. Ny verifikation
4. 1410 1000D
    4900 1000K

 

Stämmer detta ovan?

Mvh

Bashar

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Det stämmer bra 😉 

Bashar
MEDLEM

Hej igen!

En fråga till, jag har bokfört lagervärde men efter att ha bokfört årets resultat, då programmet  notifierar at "Resultatet för året är inte bokfört. Om allt annat för året är avstämt skapar du en manuell verifikation för att göra det".

När jag trycker på länken ovan öppnas en verifikation för årets resultat, men med  lagervärde belopp!?

Är det ok eller ska jag korrigera bokföringen av årets resultat som jag skapat först?

Allt gott

Bashar

AnnicaL
CHAMPION

När du bokför varulagervärdet minskar kostnaden för varuinköpen och i och med det ökar årets vinst. Om du bokförde resultatet före varulagret måste du således både räkna om årets skatt och bokföra ett annat resultat än det som först bokfördes. Efter att resultatet bokförts ska ingenting mera bokföras på något intäkts- eller kostnadskonto. 

Hej!

Tack för svaret. Nu förstår jag!

Men vänligen kan du tipsa om hur ska jag fixa det?

De senaste verifikationer ser ut så här:

 

A290     1410 - Lager av råvaror      20 D

               4900 - Förändring av lager 20 K

 

A289     8999 - Årets resultat          100 D

              2099 - Årets resultat          100 K

 

Tack på förhand

Bashar

Det bästa är att du ångrar verifikation A289, eller vänder den så att 8999 blir tomt. Sen uppdaterar du siffrorna till bokslutsprogrammet  och låter detta beräkna skatt och resultat på nytt. 

Hej,
Det går inte att ångra/ta bort/ändra v.A289, endast att skapa korrigeringsverifikation.
Jag är novis på det här och är försiktig för att föhindra skapa mer fel.
Skulle jag skapa korrigeringsverifikation? Hur skulle korrigeringen bli?

Tack 

Bashar

Korrigeringsverifikationen ska vara precis tvärtemot konteringen på A289. Alltså det konto som debiterades på den ska nu krediteras. 

Hej!

Menar du att jag måste återställa (nolla) v.A289 först, via Korrigeringsverifikationen, enligt nedan:

8999 - Årets resultat 100 D
2099 - Årets resultat 100 K
8999 - Årets resultat 100 K
2099 - Årets resultat 100 D

 

Då nästa steg är att skapa en hel ny Manuell verifikation och bokföra årets resultat med rätt belopp:

8999 - Årets resultat 120 D
2099 - Årets resultat 120 K

 

Stämmer det ovan???

Tack

 

Japp det stämmer.