Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

HarryK
MEDLEM

Årsavstämning bokföringskontot och bankkontot

Hej!

Under Kassa och bankkonto andra punkten “Stämmer saldot på bokföringskontot för företagskonto (1930) per 2021-12-31 med det saldo som faktiskt fanns på bankkontot samma dag?”

Saldot på kontot stämmer inte med saldot enligt kontoutdraget från banken den 2021-12-31. 

Alla transaktioner är bokförda, jag har dubbelkollat och allt stämmer. 

Det finns en differens på exakt 14000kr. Under Bokföring/Kontoanalys står det som utgående saldo 20329,50. På bankkonto står det 6329,50. 

Ingående saldo däremot på 15390,50 (december månad) stämmer överens med bankkonto den 2021-12-16. 

Alltså den 2021-12-31 saldot på bankontot är 6329,50 men saldo på bokföringskontot är 20329,50. 

Jag bifogar december månaden. 

Finns det något sätt som kan jag ändra detta som de stämmer överens?

 

Tack på förhand!

//Harry

 

KontoAnalys Visma 2.png

4 SVAR 4

Hej!

 

Det verkar ju onekligen vara två poster på 7000 kr som blivit för mycket i debet i bokföringen. Ser lite snurrigt ut med alla rättelser men det skulle kunna vara ver A69+A82 som ska bort? 

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Hej och tack för svaret!

 

Det verkar att dessa två verifikationer är dubbelt bokförda. Hur kan jag ta bort dem? 

 

Vänligen

Harry

 

 

Jag lyckades "minska" med 7000kr genom Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation. Bocka i alla konton ute till vänster under Korrigera och Bokför, på A82 verifikation. Nu står det som utgående saldo 13290,50 istället för 20329,50. Det finns fortfarande en verifikation på 7000 som ska åtgärdas, och det är inte A69 eftersom kan inte göra samma sak som på A82. A69 finns inte knappen "Åtgärder" när man trycker på "Redigera".

 

Vänligen

Harry

Hej!

 

Jag förstår att du inte har bankkoppling men kopierar du in ditt kontoutdrag under Kassa- och bankhändelser? Det är ett hett tips till dig framöver 😉 

 

Det känns som det blivit en himla massa korrigeringar och det enda tipset just nu är att du får kolla igenom alla dessa poster och se hur de är bokförda. Det måste ju även vara ett konto till som blivit fel med samma summa. Kolla ditt avräkningskonto eller kanske ett annat bankkonto som diffar?

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100