Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Ulla__8
MEDLEM

Årsavstämning och deklaration

Som ny användare av e-ekonomi undrar jag följande:

1. Hur är det tänkt att hantera lev.fakturor vid årsskiftet för enskild firma med bokslutsmetod?. Jag gjorde som vanligt bokföringsorder på lev.fakturor vid årsskiftet men när jag tittar i årsanstämningen står det som ett fel. Min fråga är om jag bara klarmarkerar "felen" kan jag då gå vidare i deklarationsmodulen utan problem?

2. För denna enskilda firma ska jag dela upp resultatet på två makar. I vilket skede lägger jag till den andra personen och hur kan jag hantera båda i deklarationsarbetet? Har tidigare jobbat med Visma SkattPro.

1 SVAR 1
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej @Ulla__8 ,

 

Tack för att du skriver in och välkommen till Visma eEkonomi! Vi hoppas du trivs med programmet. Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på dina frågor.

 

1. I detta fallet gissar jag att du har bokat upp leverantörsskulder via manuella verifikationer. Stämmer det? Själva uppbokningen, där du frångår kontantmetoden och tillämpar faktureringsmetoden vid årsskiftet, hjälper programmet till med automatiskt. Detta sker i samband med momsredovisningen (beroende på vilken momsperiod du har). Du kommer då att få en notis i programmet som meddelar att både leverantörsskulder och kundfordringar kommer att bokas upp. Alternativt kan du skapa bokningarna själv i programmet genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera - och sedan trycka på knappen Bokför kundfordringar och leverantörsskulder. Programmet bokar då upp alla skulder och fordringar du har kvar automatiskt. Då du har fått ett fel i årsavstämningen skulle jag i detta fallet rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig vidare i detta. När du ringer in kan vi koppla upp oss och kika i ditt program direkt, vilket jag tror skulle vara bra i det här fallet då det kan vara lite olika orsaker till att felet har uppstått. 

 

2. I Visma eEkonomi kan du inte deklarera för två individer i samma deklaration. Det du kan göra är att fördela över och underskott mellan makar. Det gör du under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Enskild firma - Övriga skattemässiga justeringar - Gemensam verksamhet. 

 

Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen. 

 

Önskar dig en fin helg!

 

/Agnes

 

 

Hittar du ett inlägg som du gillar eller som har hjälpt dig? Ge det en like eller markera det som en 'Godkänd lösning' för att sprida vidare kunskapen till andra användare här i forumet 🙂