Hej @Ulla__8 ,
Tack för att du skriver in och välkommen till Visma eEkonomi! Vi hoppas du trivs med programmet. Jag ska försöka hjälpa dig att få ordning på dina frågor.
1. I detta fallet gissar jag att du har bokat upp leverantörsskulder via manuella verifikationer. Stämmer det? Själva uppbokningen, där du frångår kontantmetoden och tillämpar faktureringsmetoden vid årsskiftet, hjälper programmet till med automatiskt. Detta sker i samband med momsredovisningen (beroende på vilken momsperiod du har). Du kommer då att få en notis i programmet som meddelar att både leverantörsskulder och kundfordringar kommer att bokas upp. Alternativt kan du skapa bokningarna själv i programmet genom att gå till Inställningar - Räkenskapsår och IB - Redigera - och sedan trycka på knappen Bokför kundfordringar och leverantörsskulder. Programmet bokar då upp alla skulder och fordringar du har kvar automatiskt. Då du har fått ett fel i årsavstämningen skulle jag i detta fallet rekommendera dig att ringa in till våra kunniga kollegor på supporten så att de kan hjälpa dig vidare i detta. När du ringer in kan vi koppla upp oss och kika i ditt program direkt, vilket jag tror skulle vara bra i det här fallet då det kan vara lite olika orsaker till att felet har uppstått.
2. I Visma eEkonomi kan du inte deklarera för två individer i samma deklaration. Det du kan göra är att fördela över och underskott mellan makar. Det gör du under Årsavslut - Justera deklarationsunderlag - Enskild firma - Övriga skattemässiga justeringar - Gemensam verksamhet.
Jag hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Har du några fler frågor eller funderingar är du varmt välkommen att höra av dig igen.
Önskar dig en fin helg!
/Agnes