Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsredovisning Enskild firma

När jag har en enskild firma så blir väl all vinst (saldot på företagets konto vid årets slut) min "lön" dvs jag kan inte spara kvar några pengar i företaget.
Har jag tänkt rätt?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar


Du behöver inte ta ut alla pengar, snarare tvärtom, låt en del stå kvar som en buffert om det händer något
Bertil73
MEDLEM

Fel. I enskild firma tar man inte ut lön. Din "lön" är vinsten/resultatet i firman, vilket definieras som alla intäkter minus alla kostnader under hela året. Sen ska vinsten skattas, sen är resten ditt. Sen får du inte glömma att momsen ska betalas in, så du måste ha kvar pengar till det.


Pengarna som står på kontot behöver nödvändigtvis inte ha att göra med hur mycket vinst du gör i firman. Och det verkar vara en gammal missuppfattning att man måste tömma kontot på pengar inför årsskiftet, det behöver man inte alls, för det påverkar ingenting.


Alla pengar på kontot kan ändå anses vara dina, men, du är personligen skyldig att föra en korrekt bokföring samt betala in moms och skatt, så du måste ha pengar kvar till det, sedan är resten i princip dina som du kan ta ut via s.k eget uttag. Du beskattas alltså inte för eget uttag utan för vinsten.


Det är vinsten som är underlag för beskattning, vilket då också blir din pensionsgrundande inkomst eller sjukpenninggrundande inkomst hos försäkringskassan. Typ, lite förenklat.

Det finns även många fördelar med att ha pengar kvar på kontot i den enskilda firman. Inte bara den att man har pengar till skatten utan även som underlag för räntefördelning och expansionsfond. En enskild firma och din skatt mår bäst om du alltid har restskatt (men då har pengar kvar till skatten och då i firman) för då kan du hantera skatten lite extra smurtigt. Vet man att man får restskatt och har pengarna i firman så skall man inte betala in den före 31/12 utan hellre då före typ 10/2. Då finns beloppet som underlag för räntefördelning nästa år och du slipper räntor på restskatten... Inte lätt men vem har sagt att det skall vara det (förutom vissa politiker som inte begriper bättre). Lycka till!