Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Årsredovisning boka om från 2098 till 2091 - verifikation gjord fel år?

Jag använder Vismas modul Deklaration/årsavstämninjg. En av punkterna i början tar upp "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat? " Detta handlar ju om att omföra från konto 2098 till 2091, i detta fall resultatet från 2016. Det är första gången jag gör årsavstämning för år 2 och var osäker på när denna verifikation skulle göras (datum/år). Jag inser nu att den borde gjorts strax efter stämman 2017 men nu gjordes den igår istället men tyvärr med verifikationsdatum 1 jan 2018 (fel verksamhetsår alltså). Trots detta ser både balansräkning och resultaträkning riktiga ut i deklarationen till Skatteverket för 2017. Jag låste verksamhetsåret 2017 litet för snabbt också så verifikationen kan inte ändras till 2017. I årsstämmoprotokollet ser dock resultaträkningen riktig ut men balansräkningen är felaktig. Felaktigheten består i att Årets resultat innehåller summan av de två senaste årens resultat. Samtidigt gäller väl att eventuella felaktigheter som upptäcks efter låsning måste rättas i den pågående olåsta perioden dvs 2018. Det är ju egentligen detta som gjorts i och med verifikationen 1 jan 2018. Däremot måste balansräkningen ändras i årsredovisningen, men detta kan väl göras manuellt så att allt stämmer (en massa rutor att ändra/fylla i). Har jag uppfattat situationen och vad som behöver göras korrekt? Borde allt i bokföringen vara ok efter det (utgående från vad som står ovan)?
Med en önskan om att bli mer upplyst om rutinerna kring årsavstämningar och förberedelserna för detta.
Med vänlig hälsning
Jan
 
4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Vänligen kika in på denna tråd. Här har vi samlat all information kring omföring / bokföring av föregående års resultat.

Ha en bra dag!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej
Jag försöker en gång till och hoppas att frågan är mer tydlig nu. Jag hittar tyvärr ingenting bland de länkar som refereras till.
Jag förstår att man borde bokat om resultatet för föregående år (2016) från konto 2098 till 2091 och att det borde skett under 2017 - men det gjordes tyvärr 1 jan 2018 istället. Nu är läget sådant att 2017 är låst och kan inte ändras och balansräkningen i årsredovisningen f 2017 blir felaktig. Felaktigheten består i att Årets resultat innehåller summan av de två senaste årens resultat. Balansräkningen verkar inte heller kunna justeras manuellt via Ändra (fälten är låsta). Fråga: vad gör jag så att jag får en rättvisande balansräkning i årsredovisningen för verksamhetsåret 2017?
Med vänlig hälsning
Jan
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej Jan!

Om vi tar det från början så ska årets resultat för 2016 bokföras som sista verifikation i det året, det vill säga på 20161231. Vanligtvis bokförs detta sedan om på första dagen i nästkommande räkenskapsår, således 20170101. Efter detta brukar man i ett aktiebolag även boka om 2098 till 2091 som du skriver ovan - vilket i ditt fall skulle göras under 2017. Denna process beskrivs här.

För att justera och få verifikationen på rätt år så bör du korrigera verifikationen som av misstag har hamnat på 2018. Detta genom att spegelvända denna verifikationen på samma datum, du kommer då ha två verifikationer på samma datum som går plus minus noll. En verifikation nollställer/spegelvänder man under Bokföring - Verifikationer. Klicka på den felaktiga verifikationen och välj Åtgärder - Skapa korrigeringsverifikation.

Nästa steg tänker jag blir att låsa upp 2017 och se till så att verifikationen istället bokförs där så att din bokföring stämmer. Detta kan ju också komma att påverka deklaration och årsredovisning för 2017 och att du behöver skapa detta på nytt och eventuellt skicka in rättelser till Skatteverket och Bolagsverket.

Jag skulle rekommendera att du tar hjälp av en redovisningskonsult för att på sätt säkerställa att det blir korrekt med ovan verifikationer.

Trevlig helg!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Moa och tack för ett utförligt svar.
Mvh Jan