Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Årsredovisning med tidigarelagt startdatum för räkenskapsåret

Hej,

 

Mitt AB har räkenskapsår som löper 2019-02-01 - 2020-01-31. Det är mitt första verksamhetsår så därför min första årsredovisning som jag ska börja med nu. 

 

Jag kommer göra det via årsredovisningsmodulen och som start håller jag nu på att gå igenom stegen i årsavstämningen. Där ska jag välja redovisningsår och har då tre år att välja mellan:

1. 2018-02-01 - 2019-01-31

2. 2019-02-01 - 2020-01-31

3. 2020-02-01 - 2021-01-31 

 

Det första räkenskapsåret Visma specar har jag bara en post på 50 000kr i slutet av jan 2019 som är aktiekapitalet. Jag har hela tiden tänkt att mitt första räkenskapsår kan löpa mellan 2019-01-01 - 2020-01-31, alltså som ett förlängt år första året och att jag kunde justera det genom ett tidigare startdatum av räkenskapsåret. Går det att göra? Isf hur? (har bara hittat att jag kan ändra slutdatum på första perioden 2018-02-01 - 2019-01-31 vilket inte går eftersom första året blir alldeles för långt då).

Om det inte går, hur ska jag gå tillväga då? Blir det två årsbokslut?

 

 

Mvh Maria

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-09-16.

3 SVAR 3

Hej!

 

När du startar eEkonomi första gången så står det tydligt att du ska lägga in korrekt första räkenskapsår.

 

Det är inte i Visma du "väljer" räkenskapsår utan det är när du från början går in på verksamt.se och startar ditt bolag. När bolaget är registrerat får du ett registreringsbevis från Bolagsverket. Det registreringsdatum du fått av Bolagsverket är första dagen på räkenskapsåret och sen står det även på registreringsbeviset vilket bokslutsdatum du valt. Dessa datum ska du fylla i eEkonomi.

 

Det låter som att du inte fyllt i detta korrekt från början i eEkonomi? Det bästa hade ju varit om det gick att radera första året där bara aktiekapitalet ligger och sen korrigera datumen på första räkenskapsåret och göra en ny ver med aktiekapitalet. Men jag tror tyvärr inte att det går :(. Jag är lite orolig att detta felet följer med in i bokslutsmodulen och att datumen där inte går att ändra. Jag hoppas att det är någon på Visma som kan svara om det går att ändra datumen manuellt på något sätt i bokslutsmodulen.

 

Lycka till!

 

Mvh

Lovisa

 

 

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

Tack för input!

 

Det är säkert så att jag gjorde fel vid registreringen om det inte är så att jag kunde skapa upp ett nytt "första" år när jag la in aktiekapitalposten? Borde inte gå utifrån din förklaring dock kan jag tycka men så länge sen nu så svårt att minnas.

 

Jag tog bort första aktiekapitalet som låg i jan med hopp om att det skulle gå att justera första året men det verkar inte så.

Om din tanke att justera datum i bokslutsmodulen inte går så antar jag att mitt enda alternativ är en omstart av företaget...

 

Mvh M

Att göra en omstart är verkligen sista utvägen. Alla reskontror och kopplade dokument tappas. Men det beror ju förstås på hur mycket bokföring det är om det är värt det eller inte.

 

Mvh

 

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100