Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AndersG1
MEDLEM

Årsredovisning

Hej!

 

Är just i färd med att lämna in årsredovisning med hjälp av Visma eEkonomi Deklaration/Årsredovisning och har då fått bekymmer. Precis innan inlämning får jag detta felmeddelande:

 

Raden 'Belopp vid årets utgång' i kolumnen 'Aktiekapital' (25 000) stämmer inte med raden i balansräkningen (0).

 

Vet nu inte vad som är rätt sätt att ordna detta på. Någon av er som vet? Tacksam för all hjälp.

4 SVAR 4
Roffakab
CHAMPION

Hej

 

På vilket konto har du registrerat Aktiekapitalet i Ingående balans?

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

AndersG1
MEDLEM

Misstänker då att jag inte gjort någon sådan registrering. Borde den uppgiften har bokförts först av allt kanske (årsredovisningen avser det första verksamhetsåret)? Hur kan jag bokföra den såhär i efterhand? 

Hej

 

Aktiekapitalet ska registreras i Ingående balans första räkenskapsåret. Du går inpå Inställningar/Räkenskapsår och IB. Där registrerar du 25 000 på konto 1930 (om pengarna finns där) och - 25 000 på konto 2081. På så sätt får du in 25 000 som Aktiekapital i balansräkningen och 25 000 som ingående värde i kolumnen "Aktiekapital" i avsnittet Förändring av Eget kapital.

 

Där hade du redan 25 000 i utgående värde men jag gissar att du lagt in det manuellt. För att få det att stämma måste du ta bort den registreringen (återställ belopp).

 

Men börja med att registrera IB så att du får in aktiekapitalet i balansräkningen.

 

Vänliga hälsningar

RoffaK AB

AndersG1
MEDLEM

Nu fick jag ordning på det med hjälp av ditt svar! Stort tack!