Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Återbetalning kreditkort

Har fått en återbetalning för resa på kreditkortsfakturan som är kopplad till företagskontot. Matchar respektive post som "inköp mot kvitto" i Kassa bankhändelser (Visma eEkonomi). Dock är ju detta en inbetalning som inte går att "matcha" i programmet. Hur gör jag?  

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Använd "övrig insättning" i stället, och med egen kontering så får du in det på rätt konto. 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Eftersom kreditkortsfakturan är en bankhändelse som totalt är en kostnad så finns inte alternativet "övrig insättning" med när man matchar de olika posterna. Programmet antar att samtliga poster i fakturan är utgifter och inte insättningar. Dvs det verkar som en viss handpåläggning behövs här. Tips?

Hej Gunnar, 

Det går att lösa ändå eftersom programmet känner av att beloppet som återstår att bokföra är positivt och en inbetalning i slutändan, för om jag förstår dig rätt så har du fått in hela beloppet som en gemensam bankhändelse? 🙂 

Om så är fallet så kan du matcha alla inköp mot kvitton som vanligt (detta kändes det som att du hade koll på hur du gjorde, återkom annars), när du matchat alla kostnader bör du ha ett belopp kvar att stämma av som är positivt, alltså det belopp som krediteringen bestod av. Då klickar du på Ny bokföringshändelse och kommer kunna välja Övrig insättning - Egen kontering

Känns något oklart eller om jag missuppfattat så får du gärna höra av dig igen. 
Ha en fin dag! 
/My