Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

anders-s
MEDLEM

Återställa egna ändringar i kontoplanen

Jag har tagit över som kassör i en ideell förening, och i samband med det importerat äldre räkenskaper från en lokalt installerad Visma-version. Jag märker nu att den förre kassören har bytt namn på ett stort antal konton, och då framför allt resultatkonton. I en del fall handlar det om enskilda aktiviteter som ägde rum för flera år sedan vilka fått egna konton, men det finns också återkommande kategorier av intäkter eller kostnader som för varje år tilldelats nya konton. Ofta är det relativt vanliga konton som blivit kapade för andra syften. Det hela är tungrott, eftersom jag exempelvis inte kan slå upp "Lokalhyra" eftersom det kontot heter något annat. Jag måste därför leta upp vilket konto det borde vara, och sedan byta namn på det i inställningarna innan jag kan använda det.

 

Det jag skulle vilja göra är att ta ut en standardplan för en ideell förening, i CSV-format eller vad som helst, och använda denna för att återställa alla kontonamn (utom ett fåtal) en gång för alla. Jag kan exportera min egen kontoplan, men finns det något sätt att också exportera standardplanen för att kunna jämföra?

3 SVAR 3
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Bas.se finns den BAS-kontoplan som eEkonomi normalt går efter och som är standard i programmet, det går att ladda ner kontoplanen gratis i både PDF och XLS-format på deras hemsida. Tänker att det kommer kunna hjälpa dig en bit på vägen när du ska återställa benämningarna på kontona. 🙂 

Känns något oklart så får du gärna återkomma! 
/My 

Hej My,

 

Det är bas.se som jag har använt tidigare för att jämföra. Jag testade nu att ladda ner deras XLS-version. Måste först säga att den var en mardröm att jobba med. Förutom en mängd sammanslagna celler som gjorde att det inte gick att sortera raderna innehöll över 950 av kontonamnen extra blanksteg som jag var tvungen att ta bort. Den var uppenbarligen bara ämnad för utskrift. 🙂 Hur som helst, slutsatsen är att även om standardplanen hos Visma är baserad på BAS-kontoplanen så finns det skillnader på en mängd kontonamn. Vissa namn skiljer sig mycket men det är också småsaker som att "direktreklam" blir "direkt reklam", att "andra företag" blir "andra ftg", att "Räntekostnader (gruppkonto)" blir endast "Räntekostnader", att kommatecken försvinner, att det skiljer på blanksteg eller inte före procenttecken med mera.

 

Med facit i hand borde jag ha skapat en ny förening och sparat kontoplanen innan jag importerade, men nu är det kanske litet sent. Men jag har en fundering: Det ska gå att ta bort räkenskapsår som ligger minst sex år bakåt. Är det möjligt att lägga till ett tomt räkenskapsår i början och exportera den planen utan att förstöra något? Om det ens är möjligt, kommer räkenskapsåret då att innehålla en "ren" kontoplan eller kommer det att baseras på en existerande plan?

/Anders

Hej Anders, 

Jag förstår din tanke men tyvärr kommer det inte fungera, kontoplanen som skulle sparas är den kontoplan som året därpå har vilket i ditt fall är felaktig. Hur långt efter konverteringen är detta? Det finns nämligen möjlighet att starta om eEkonomi och göra importen på nytt, Man kan också exportera en SIE-fil från eEkonomi innan omstarten som innehåller de verifikationer du gjort efter importen så dessa slipper skapas om, däremot så är det bara verifikationerna som hänger med där och inte eventuella PDF:er av kundfakturor eller leverantörsfakturor. Vi hjälper dig gärna med en bedömning och visar mer exakt hur omstarten påverkar. 🙂
Jag skulle rekommendera dig att slå en signal till vår support, på så sätt kan vi kika på detta ordentligt tillsammans i ditt program och hitta en lösning utefter hur det ser ut. 

Ha en fin fredag! 
/My