Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

AlexWest
MEDLEM

Automatisk beräkning av moms fungerar ej

Hej!

Av någon anledning så fungerar ej funktionen för automatisk beräkning av moms när jag skapar en verifikation.

Har kontrollerat att funktionen är korrekt bockad i företagsinställningarna.

Är det något annat jag missar?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @AlexWest 

Tack för att du kontaktar oss. 

Hur ser det ut under Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter? Har du valt en momsperiod eller står det "Redovisar ej moms"? Kontrollera även så du har rutan Använd automatisk momsberäkning markerad

Om detta redan är korrekt inställt hos dig rekommenderar jag att du slår en signal till supporten så hjälper vi dig gärna i den kanalen istället. 

Ha det fint

AlexWest
MEDLEM

Tack för svar Tinna. Momsperioden är vald och rutan markerad.

Pratade nu med supporten som svarar att automatisk momsberäkning gäller för konton som har en momskod kopplad till sig och även då bara om det är en försäljning som bokförs.

I Vismas hjälpsidor står det dock att ”Den automatiska momsberäkningen gäller för konton kopplade till momskoderna 05, 20 och 21”.
Jag har för mig att jag kunnat använda automatiskt momsberäkning tidigare när jag t.ex. gjort verifikationer för inköp av tjänster från eller utanför EU-land vilket skulle motsvara momskoderna 20 och 21. Men vad jag än gör i verifikationen eller ändrar i rutan för momskoden så händer ingenting.

Är smått förvirrad. Kan jag ha fel?!