Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

JennyB1
MEDLEM

Avräkningsnota Klarna - Norge & EU

Känner mig osäker på hur inbetalningarna från Klarna ska bokföras när det gäller Norge samt Eu. Tips?

3 SVAR 3
Agnes Ohrling
COMMUNITY MANAGER

Hej JennyB1!

Jag vill börja med att säga varmt välkommen hit till Visma Spcs forum och tack för din fråga! Vi hoppas att du ska trivas här hos oss 🙂 

För att kunna ge dig ett så bra svar som möjligt rent programmässigt skulle jag behöva veta vilken bokföringsmetod du använder dig av. Om du använder dig av faktureringsmetoden så bokför du fordran som ett verifikat när försäljningen sker och sedan bokar du bort fordran när du får in pengarna från klarna. Med kontantmetoden bokför du först när pengarna har kommit in från klarna. Behöver du hjälp med hur detta hanteras rent programmässigt är du varmt välkommen att återkomma här i tråden. 

Som du kanske redan har koll på trädde i juli 2021 nya momsregler för e-handel inom EU i kraft. Skatteverkets e-tjänst MOSS har utökats för att kunna registrera distansförsäljning till andra EU-länder när det kommer till varor och tjänster och byter nu namn till OSS. I och med detta så försvinner EU-länders enskilda omsättningströskel och ersätts med en gemensam omsättningströskel av 10 000 euro. Så hur du ska hantera försäljning i EU och ifall du behöver registrera dig för OSS beror också lite på hur stor summa du säljer för. I Nya momsregler för e-handel 2021 kan du läsa mer om detta. 

I april 2020 förändrades också vissa momsregler vid försäljning av varor till Norge (VOEC). De förändrade reglerna innebär att säljare utanför Norge ska registrera sig i VOEC eller norska MVA-registret om försäljning av varor med ett värde under 3000 NOK görs. I Nya momsregler vid försäljning av varor till Norge (VOEC) kan du läsa mer om detta och avgöra om det är relevant just för dig i din situation. I dagsläget har vi ingen planerad lösning för VOEC rent programmässigt i Visma eEkonomi. 

Hoppas detta hjälpte dig i din fråga. Om du har fler frågor eller om jag missförstått något är du varmt välkommen att höra av dig igen, 

/Agnes 

JennyB1
MEDLEM

Hej igen! Lite sent svar men nej, det hjälpte inte mig 😃 Hur bokför jag avräkningsnoterna från Klarna som är i NOK och Euro? Kontantmetoden. Det är försäljning till privatpersoner.

Hej!

Som min kollega skriver så beror det lite på hur försäljningen hanteras om man kanske är registrerad i One Stop Shop systemet och/eller VOEC systemet eller om man skall/är registrerad för moms i de länder man säljer till. Gällande hur man hanterar avräkningsnota i allmänhet från Klarna kan du läsa om här. Hur själva försäljningen bokförs beror dock på hur din försäljning sker, dvs om det är mot privatpersoner eller företag och om du uppnår kraven för VOEC eller OSS systemen. I och med att du har kontantmetoden så bokför du försäljningen direkt mot inbetalningen från Klarna och bokför inte upp någon fordran förutom vid eventuellt vid bokslutet.

När det gäller rent programmässigt så kan du lägga upp detta som fakturor med olika valutor om du skulle vilja, men i och med att de redan finns underlag skapade från Klarna och de är dina riktiga underlag så kan du även bara bokföra detta mot inbetalningen från Klarna som en övrig insättning>egen kontering och mot lämpliga försäljningskonton och eventuella avgifter. Ingen valutakurs hanteras i och med att du har kontantmetoden. Om du lägger upp de som fakturor i programmet så är det viktigt att du markerar inbetalningen sedan som utlandsbetalning i kassa- och bankhändelser så du kan hantera eventuella avgifter. 

Ha det fint!

Josefine