Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avsättning periodiseringsfond och expansionsfond - eEkonomi

När jag öppnar deklarationsdelen i Visma, så kan jag välja olika skattetekniska lösningar. Jag vill hellre betala all min skatt här och nu och har ingen nytta av periodiserings- eller expansionsfonden. Förra året betalade jag in ganska mycket extra i skatt för det som då var avsatt i dessa fonder. I år är det fortfarande så att höglönealternativet kräver att jag betalar in väldigt mycket extra i skatt. Jag undrar hur jag ska tänka och hur jag kan vara säker på att jag inte betalar samma sak om och om igen. Om mitt årsbokslut är 167 000 kr, finns det då någon tumregel om hur mycket det är realistiskt att jag skattar på det beloppet? Med givet förslag, så tycker programmet att jag ska betala 87000:- i skatt, alltså lite drygt 50%. Är det rimligt?
Utöver det, så undrar jag hur jag ska fylla i gällande dessa fonder så det blir korrekt.
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tilläggsfråga: finns det något jag kan göra så att det aldrig avsätts till dessa fonder så jag helt enkelt slipper fundera på det framöver?
Adelina Aliu
ANSTÄLLD

Hej!

Om du inte vill att det ska göras någon avsättning till periodiseringsfond och expansionsfond kan man välja alternativet Egen justering under Deklaration och Resultatplanering. Där kan du sedan fylla i att avsättning till fonderna ska vara 0. Det finns tyvärr ingen inställning om att få bort dessa avsättningar.

Gällande din fråga om hur mycket skatt som är rimligt att betala, får man kolla med Skatteverket om de har någon procentsats. 

/Adelina