Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avslutar enskild firma - Hur göra deklarationen så enkel som möjligt nästa år utan eEkonomi?

Hej!

 

Jag håller på att avsluta min enskilda firma och det enda steget som är kvar nu är att deklarera nästa år. Till det behöver jag ju NE-bilagan, men när det blir möjligt att skapa den kommer jag inte längre ha abonnemang här. Tidigare har jag använt deklarationspluginet.

 

Jag undrar helt enkelt hur jag kan komma undan så lindrigt som möjligt när det är dags att deklarera, om det är något jag kan göra nu medan jag har eEkonomi för att kratta manegen för en smidig deklaration. 🙂

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-03-13

1 SVAR 1

Svårt att ge de bästa råden här. På skatteverket har du redan en del förtryckt så om du tar ut en resultat- och balansrapport med och utan konton så kan du lägga in dessa siffror manuellt på skatteverket. Den utan konton är lättast att använda när du fyller i rutorna på skatteverket.

 

Om det är så att du redovisar ett positivt resultat sista året så finns det en knapp på skatteverket om att beräkna exakta egenavgifter vilket är bra att göra vid avslut så inte det rullar vidare. Finns även en ruta att bocka i om verksamheten avslutats under året.

 

Året efter kommer skatteverket fortfarande skriva att du ska deklarera din firma men då är det bara att ta bort blanketten och ange att firman avslutades året innan.

 

Om du gör förluster sista året i firman så fyller du också i att firman har avslutats och du får göra avdrag mot kapital i deklarationen du gör 2023. Låt förlusten rulla vidare i vårens deklaration. Det är ytterligare en blankett som ska göras 2023 som du får lägga upp själv som heter typ Övriga avdrag och ligger allra längst ner i specen med bilagor.

 

Mvh

Lovisa

Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100