Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Avvikande datum i låst period, trassliga verifikationer

När jag försöker skapa en ny momsredovisning kan jag inte det för det finns en verifikation med avvikande datum. Denna ligger i december förra året och jag tror det är så att den skapades senare för att rätta ett fel men att det gjordes på fel sätt. Det har blivit ganska rörigt med denna transaktion nu. När jag klickar in på den verifikationen, A69, så kan jag inte ändra den eller skapa en korrigeringsverifikation nu. Kanske för att det redan finns en korrigeringsverifikation på den - A61 (som jag skapade idag, för att fixa den). Men varför säger den fortfarande att datumet är fel? (på A69) Hur kan jag ändra det, vad ska jag göra?

 

momsredovisning1.png

momsredovisning2.pngmomsredovisning3.pngmomsredovisning4.pngmomsredovisning3a.png

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej @Fd medlem ! 

 

Förstår att det kan kännas lite rörigt, jättebra att du skickade med bilder så vi kan se vad som blivit fel! 🙂

 

 

1) Avvikande datum får du för att verifikation A69 är skapad under 2020. Däremot har den förmodligen skapats efter att du har gjort momsdeklarationen för år 2020, vilket gjorde att den inte kom med i den momsrapporten. Eftersom du lyfter moms i verifikationen så måste den rapporteras till Skatteverket, och därmed kommer den med i momsrapporten för 2021 istället. Detta gör du får en avvikelse i momsrapporten eftersom datumet på verifikationen är under 2020 och momsrapporten gäller för 2021. 

 

2) Jag ser att du har skapat en korrigeringsverifikation, men korrigeringsverifikationen är skapad i juli 2021. Vilket gör att korrigeringsverifikationen inte har samma datum som ordinarie verifikation A69. Därav får du fortfarande en varning i momsrapporten. 

 

Det är anledningen till att du får en varning, men frågan är bara vad som är rätt och fel för dig här. Är verifikationen A69 korrekt egentligen? Det vill säga, ska det finns en bokning i december 2020, eller ska den strykas helt? För att kunna hjälpa dig vidare så skulle jag behöva lite mer information kring hur du vill att slutresultatet kring detta ska se ut?  

 

OBS: Jag ser på din bild att perioden för din momsdeklaration är årsvis, och du skrev i ditt inlägg att du ska skapa en ny momsdeklaration för 2021. Vill bara kontrollera så att det stämmer med den perioden då, eftersom året inte är klart än. Ska du ha årsvis moms? För i sådana fall så ska du inte skapa momsdeklarationen än.  

 

Återkom gärna så hjälper vi dig vidare! 🙂

Mvh Amanda