Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

KatrinBruce
NY MEDLEM

Balansräkningen innevarande år balanserar inte

Hej.

Jag försöker göra min årsredovisning men får meddelande om "Balansräkningen innevarande år balanserar inte." Det är det enda meddelande jag får...

 

Jag började leta runt lite och såg då under förberedelser "Är resultatet för föregående år omfört till kontot för balanserat resultat?" Jag gjorde som det stod. men det hjälpte inte. (Sen står det i slutkontroll "Bokför inte årets resultat" Så jag vet inte om jag ska ta bort det igen? Förvirrande när ni i ett steg skriver att man ska göra en sak och i nästa steg står det att man absolut inte ska göra detta..)

 

Jag har en diff på -8 698,71 kr. Jag ser inte den summan någonstans och förstår inte var den kommer ifrån. Jag har inga haft några problem med bokföring 2023. Allt finns med.

Jag hade nåt strul 2022 där jag var tvungen att lägga om till olika konton för kontot jag hade valt var fel. Men det var en helt annan summa.

Vet inte riktigt hur jag kan förklara detta mer för jag förstår absolut ingenting av detta. Hade hoppats på att programmet skötte allt själv...

 

1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @KatrinBruce 

 

Välkommen som ny forummedlem. 

 

Just denna typen av frågor är jättesvår att lösa via forumet men jag har ett par tips som jag hoppas ska kunna hjälpa dig. Om du har Visma eEkonomi med tillvalet Deklaration & Årsredovisning för aktiebolag så behöver du inte bokföra årets resultat manuellt, programmet gör det åt dig automatiskt när du låser deklarationen. Se gärna filmen Skapa deklaration och årsredovisning för aktiebolag i Visma eEkonomi

 

Du kan även kontrollera så konto 2099 och 2098 har ett utgående saldo som är noll. Se hjälpavsnittet Bokföra föregående års resultat

 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fortsatt fin dag. 

/Tinna