Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Bankavgift och valutadiff när kund betalar via Paypal - eEkonomi

När en kund betalar in en kundfaktura som är fastställd i Euro via paypal så tar ju paypal en bankavgift för detta, men utöver det så stämmer ju inte Paypals Eurokurs stämma överens med eEkonomi's Eurokurs. Så det försvinner en del pengar på vägen där med när Paypal omvandlar Euro till SEK.
När jag registrerar betalningen i kassa- och bankhändelser så fyller ju jag i bankavgifter där i SEK. Blir det korrekt om jag fyller i beloppet där som paypal tar ut i avgift + det som försvinner då Eurokurserna inte är den samma för paypal och eEkonomi? 
1 SVAR 1
Roffakab
CHAMPION

Hej

Bankavgifter eller transaktionsavgifter kan med fördel redovisas inom kontogruppen 604X. I kontoplan eEkonomi finns 6040 Kontokortsavgifter och 6044 Avgift kortbetalning Webshop upplagda. Du skulle kunna kopiera 6040 och lägga upp 6042 Avgift betalning Paypal och där bokföra det du kallar bankavgift.

På motsvarande sätt finns i kontoplan 8330 Valutakursdifferenser kortfristiga fordringar som du kan använda för bokning av "det som försvinner". Vill man vara extremt noggrann kan man dela upp kursdifferenserna på 8331 Valutakursvinster.... och 8336 Valutakursförluster...... men det känns lite som överkurs i detta fall.

Så mitt förslag blir:

6042 Avgift betalning Paypal (kopiera och lägg upp) för transaktionsavgiften 
8330 Valutakursdifferenser kortfristiga fordringar för kursdifferensen EUR/SEK

MVH