Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fredrik93
MEDLEM

Bankhändelse mot skattekontot påverkar ej balans?

Hej,

 

Är lite förvirrad just nu hoppas någon kan hjälpa mig lite.

Står att jag har 525k i visma eEkonomi. Jag har 450k på mitt bankkonto. (Avrundade siffror) Så jag vill ju naturligtvis bokföra det jag missat.

 

Jag har kommit fram till att jag saknar att bokfört min betalning till skattekontot för dessa.

39k för momsredovisningen.

18k arbetsgivardeklaration Aug

18k arbetsgivardeklaration Sep

= 75k

Jag har kommit fram till att skillnaden stämmer. Men när jag nyss skapade skattehändelser i "Kassa- och bankhändelser" för arbetsgivardeklarations så händer egentligen ingenting. Jag får en händelse som pekar mot verifikationen för månaden för min arbetsgivardeklaration som jag valde. Men den påverkar ej balansen - det står fortfarande att jag har 525k i visma.

 

Är det så det ska vara? Jag tänkte att den skulle skapa en 'verifikation' så visade att jag faktiskt betalat ut pengar till mitt skattekonto. 

 

Mvh,

Fredrik Larsson

 

 

 

 

 

Den här frågans innehåll har verifierats och uppdaterats av Visma Spcs 2022-08-29.

3 SVAR 3
Pacsac
CHAMPION

Hej, när du betalar till skattekontot så flyttar du pengar från ett balanskonto till ett annat.

Ta ut en balansräkning med kontonummer så kanske du kan se vad det är som är fel

 

Jo det är jag med på...

 

Frågan jag egentligen undrar är väl - Hur det är tänkt att man ska skapa verifikationen som säger att jag stoppar in pengar till skattekontot? Klassas detta som en bankhändelse? Är det där det är tänkt jag ska skapa den?

 

Tidigare har jag gjort det manuellt genom att skapa varje verifikation osv... och men då får jag popups som säger att det inte är bra att göra det manuellt. Vilket är också varför jag trodde min verifikation skulle skapas automatiskt när jag skapade min skattehändelse. 

 

Jag testade skapa bankhändelser och den verkar dyka upp både i bankhändelser och under skattehändelser... och nu tycker jag det ser bättre ut. 

Men fortfarande, är det under bankhändelser man bör skapa sina "verifikationer"? 🙂 

Det bästa med eEkonomi är bankkopplingen, har man inte det så klistra in kontoutdrag från banken.

Men ett tips är att låsa bankkontot mot manuell bokföring likaså leverantörsskulder (2440) då blir det rätt och en massa tid till kontoanalys och koll undviks.

Så JA gå via Bank och kassahändelser.