Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bankkonto på banken och 1930 i Visma skiljer sig

Hej!

 

Skulle önska lite hjälp att hitta varför det skiljer 70tkr mellan pengarna på banken (som är högre summa) än vad konto 1930 har bokfört. Nordea var sena med automatisk banktjänst och nu rullar allt på bra. Detta är från februari till september ut (innan Nordea gjorde klart sin tjänst). Har gått igenom månad för månad utan att hitta några större anledning. Vad är det jag missar?! 

8 SVAR 8
AnnicaL
CHAMPION

Stämmer den bokförda ingående balansen, dvs saldot 1/1? 

Kolla vid varje månadsskifte efter det så kommer du hitta vilken/vilka månader det uppstått differenser. Därefter är det "bara" att pricka kontot, dvs skriva ut kontoutdrag från banken och kontoanalysen på 1930 och bocka av alla som stämmer. Sen återstår de poster som diffar. 

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för svar!

 

Det skiljer 70tkr, har kollat igenom och prickat av som du föreslår och hittar inga stora diffar och de som fanns är åtgärdade nu. Det som jag hittar, som jag tror det skulle kunna vara, är när jag gör manuella verifikationer (istället för att gå via kassa händelse för att slippa dubbel bokföring) på mina kollegors konton för att ha koll på hur mycket pengar de har kvar (då de drar in mycket mindre än jag). Då blir de minus på deras konton beroende på vad de köpt/lön m.m. Men dessa borde bara öka konto 1930 och inte tvärtom. 

Det enda som ska bokföras på konto 1930 är ju sådant som kommit in på bankkontot eller betalats ut från bankkontot - om dina manuella verifikationer felaktigt har påverkat det kontot, eller inte bokförts där fast det skulle ha gjorts, är det i dessa verifikationer du måste leta efter felen.  Du nämner "dina kollegors konton" - menar du att ni har olika bankkonton men att flera kontons transaktioner bokförs på 1930? Då blir det garanterat fel. 

Om du vill ha hjälp att granska vad som hänt får du gärna maila mig på ekeskogkonsult@gmail.com.

Långsökt men jag bokför åt en förening och där klistrar jag in kontoutdrag, och vid en diff var det en ej avstämd kontohändelse som hade hamnat på ett konstigt datum (period) och som var helt fel, när jag raderade den så stämde allt.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

För att förtydliga så är vi 3 personer (6 konton 6 resp 25% moms).

Gör verifikation från kollegorna konto 3008 & 3011 till kassan när de exempelvis skall ha lön. Detta så vi har koll på hur mycket pengar de har kvar att ta ut. Om detta var felet borde kassan ha mer pengar och inte mindre.

Jag jobbar 100% medan kollegorna bara som extra grej på timmar. 

Det låter som en konstig bokföring att föra över från ett intäktskonto 3008/3011 när det ska betalas ut lön mm.

Jag kan gott tänka mig att ni bokför intäkter (försäljning) på olika 30-konton för att hålla koll på vem som drar in vad. Det som förs dit är då fakturerade belopp exkl moms. När någon tar ut lön ska det debiteras kostnadskonton, inte dras av från 30-kontona. Dvs:

D7210

D7510

K2710

K2731

K1930 med det utbetalda nettobeloppet.

Om ni i stället debiterar 30-kontot med lönen blir det garanterat fel i bokföringe.

 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Är nog sämst på att förklara. Vid löneutbetalning sker det enligt det rätta bankkonton via kassa och bankhändelsen. Däremot syns inte det på våra personliga konton därför jag gör en separat verifikation för att det skall synas.

@Fd medlem 

 

Era personliga konton, är det 28xx-konton?

Dvs du bokar upp en "skuld" som bolaget har till dina kollegor (baserat på vad de fakturerat)? Som sedan tas ut som lön?

Den bokningen bör ju inte påverka 1930 alls..

Om du skriver ner hur du bokför steg för steg, så kanske vi kan hjälpa till! 😃