Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Jassim
NY MEDLEM

Bankkonto

Hej,

Jag driver ett enskildfirma och tänkte koppla mitt privata bank till visma. Går det eller måste jag skaffa ett företagskonto?

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

 

Hej @Jassim 

 

Tack för att du hör av dig till oss. 

 

Det stämmer att du behöver ha ett företagskonto för att koppla det till Visma eEkonomi. Detta eftersom en aktiv bankkoppling bland annat innebär att ditt kontoutdrag från banken importeras dagligen till programmet för att du ska kunna bokföra alla händelser enklare. Eftersom ditt privata konto även innehåller dina privata transaktioner som ej ska bokföras i ditt företag har vi begränsat kopplingen till företagskonton. 

 

Ha en fin dag

/Tinna

Khedron Wilk
CHAMPION

Tar mig friheten att utan inbjudan komplettera svaret från Tinna.
Jag har full förståelse för att man vill undvika utgifter, det är rätt och riktigt. Trots det vill jag vara jobbig och verkligen starkt rekommendera att man har ett separat Företagskonto hos banken. Ja, det kan kännas lite konstigt speciellt när man är enskild näringsidkare (enskild firma) där företagets pengar ändå är ens egna pengar. Men det är ännu värre när den privata ekonomin och företags ekonomi även håller till på samma konto. Försök att separera det. 

//En glad bokföringsamatör som i 20 år nog gjort alla misstag man kan göra som egenföretagare...