Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

GCS solutions
MEDLEM

Betala efaktura med bank koppling

Hej, 

Jag fick en faktura från Visma som e-faktura. jag har bankkoppling på företagskonto men när jag skulle skicka till betalning då kan jag se bara kassakontot och då bokförs felaktigt och fakturan skickas inte till banken misstänker jag. hur ska jag göra för att det ska bli rätt?

 

Tackar för hjälpen  

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej GCS Solutions!

 

Det finns lite olika orsaker till att du endast ser kassakontot:

 

1. Jag ser att du har den nya bankkopplingen med SEB och då är tvåstegsverifiering obligatoriskt.

Om du inte har aktiverat tvåstegsverifiering får du inte upp alternativet att exportera betalfil för att sedan kunna signera betalningen.

 

2. Om du har valt att betala fakturan genom att öppna upp fakturan - valt Åtgärder och sedan Registrera betalning så får du endast upp alternativet 1910 eftersom du har en bankkoppling till företagskontot. När man har en bankkoppling så kan man inte registrera manuella bankhändelser på företagskontot och vi rekommenderar inte heller att registrera betalningar på det här sättet. Invänta istället kontoutdraget från banken och matcha direkt från Kassa och Bankhändelser.

 

Om du vill betala fakturan på banken först så krävs det att du aktiverar tvåstegsveriferingen, då kommer du kunna exportera fakturan och sedan signera den. Invänta därefter kontoutdraget när betalningen är gjord och matcha sedan mot fakturan under Kassa- och bankhändelser.

 

 

En annan orsak kan vara att fakturan skapades innan din bankkoppling blev aktiv och då kan du inte betala den via programmet med hjälp av bankkopplingen. Om så är fallet så får du betala just denna fakturan manuellt.

Nya fakturor framöver kommer fungera via bankkopplingen.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig, återkom om du stöter på patrull så kikar vi på det igen.

Önskar dig en fin måndag!

/Tinne

GCS solutions
MEDLEM

Tackar