Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Betala manuellt automatiskt vid ny leverantörsfaktura

Jag har en kund som lämnar in ca 100 lev.fakturor till mej i efterskott för bokföring och avstämning mot bank. Kunden betalar dessa själv.

Jag har funnit det lättast att bokföra alla lev.fakturor och sen ha automatisk bankavstämning, spar mycket tid. 

Men samtliga fakturor har passerat betaldatum och jag måste varje faktura klicka i betala manuellt. Detta kostar mycket tid. 

Finns det något tips på hur man löser det?

4 SVAR 4
My Janhall
ANSTÄLLD

Hejsan! 

Jag förstår ditt dilemma här. Eftersom ni har en aktiv bankkoppling så är en del av funktionen att leverantörsfakturorna skickas automatiskt till banken för betalning, en annan del är att bankhändelser automatiskt förs över från bankens bankkontoutdrag till Visma eEkonomi Smart.


I ditt fall så är det funktionen där leverantörsfakturorna skickas automatiskt till banken som gör att du behöver bocka i Betala manuellt på leverantörsfakturorna du registrerar, eftersom din kund skickar sina leverantörsfakturor till dig för bokföring i efterhand. En annan lösning är att markera Autogiro på själva leverantören som finns upplagd under Inköp - Leverantörer, denna inställning innebär precis som markeringen Betala manuellt att fakturor som skapas för leverantören inte skickas till banken per automatik. Men jag tänker att markeringen på leverantören borde underlätta och minska klicken för dig eftersom du med denna lösning slipper göra markeringen på varje faktura. 🙂 

/My 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack för infon, det fungerar dock inte att kryssa i autogiro, jo kryssa i går, men jag måste fortfarande kryssa betala manuellt. får fortfarande detta:

För att kunna välja ett förfallodatum bakåt i tiden måste du först kryssa för rutan Betala manuellt.

ett sätt att komma runt är att klicka på förfallodag och välja idag - går relativt fort även om du egentligen vill slippa klick.

 

Men kanske en snabbare workaround

 

Hej, 

 

Du har helt rätt, men @JanMitomada förslag att ange dagens datum som förfallodag är ett bra förslag, eftersom förfallodagen inte påverkar något vad det gäller bokföringen och betalningen redan är gjord så tycker jag du kan lösa det så. I dagsläget finns det ingen annan lösning när fakturorna kommer i efterhand eftersom bankkopplingen i detta fallet slår igenom. 

 

Jag får önska er en trevlig helg! 
/My