Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Thomas1967
UTFORSKARE

Betald leverantörsfaktura innan förfallodatum. Hur bokför jag?

Hej. Jag har betalat två leverantörsfakturor tidigare än förfallodatumet. När jag skall koppla bild underlaget så ska jag ange förfallodatumet, men frågan är om jag anger förfallodatumet som var 23-01-02 men den verkliga betalningen skedde 22-12-30 hur blir det bokfört? Jag vill ha det på rätt kalenderår, men jag är osäker hur det bokförs om jag anger det rätta förfallodatumet.

 

Jag är mycket tacksam för svar.

Mvh

Thomas

3 SVAR 3
AnnicaL
CHAMPION

Det är fakturadatum som styr vilket år fakturan bokförs på, inte när den betalas eller det utskrivna förfallodagen. Om det är en faktura för något som levererades eller utfördes 2022 ska du ta kostnaden på det året oavsett om fakturadatumet är 2022 eller senare. Om fakturan är daterad 2023 tar du kostnaden som en upplupen kostnad men om den är daterad 2022 bokför du fakturan "som vanligt" med det verkliga fakturadatumet. I och med att betalningen gjordes före årsskiftet är det heller ingen leverantörsskuld per 31/12. 

Hej och tack för svar. Hur konkret bokför jag leverantörsfakturan? Kopplar jag bilden (via inköp) som jag lagt upp  och anger de uppgifter som efterfrågas och trycker på bokför? Jag har försökt att gå via kassa och bankhändelser, men där går det bara att bokföra som kvitto och när jag anger det som leverantörsfaktura så finns inget underlag i programmet.  För din information driver jag en enskild firma och jag använder faktureringsmetoden.

Än en gång tacksam för svar.

Mvh

Thomas

 

 

AnnicaL
CHAMPION

Hej, 

Ja, det är via Inköp du bokför leverantörsfakturor. Har du bilden i Bildunderlag startar du där. Lycka till!