Hej.
Jag har fått min första betalning från kund (yey!) men jag har lite problem hur jag ska bokföra fakturan.
Jag använder kontantmetoden. Jag har fått in pengarna på min bank (som inte är kopplad till Visma).
Det är en artikel såld; 3000kr plus moms 180 kr (6%), totalt 3180kr.
Var registrerar jag det här? På min sida finns bara inköp, lön, kassa-och bankhändelser och bokföring som alternativ.
Jag försökte ladda upp bild via NY VERIFIKATION men programmet tror att det är en leverantörsfaktura (kan bara välja leverantörsfaktura, kvitto eller dokument). Vart lägger jag in kundfakturor liksom? XD
Och eftersom pengarna kommer in till mitt bankkonto, ska jag ladda upp faktura eller bankscreenshot som bildunderlag?
Hur kommer konteringen att se ut?
Så här?
1930 D 3180 kr
2630(?) K 180kr
3331 (?) K 3000kr
Super tack i förväg, det här är en djungel^^ / Linnea
Löst! Gå till lösning.
Hej Linnea!
Härligt när det kommer in klirr i kassan 🙂
Även om du inte har en aktiv bankkoppling så rekommenderar vi att arbeta utifrån Kassa- och bankhändelser, då de bankhändelser som registreras där ska vara en spegling av kontoutdraget från banken.
I vårt hjälpavsnitt Registrera bankhändelser manuellt visar vi stegvis hur du registrerar en bankhändelse. När du registrerat din bankhändelse så ska du matcha den mot kundfakturan:
1. Välj bankhändelsen som du vill matcha, välj Matcha.
2. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning från kundfaktura.
3. Välj kundfakturan som blivit betald.
4. Välj Bokför.
Jag skickar också med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt om du vill läsa mer.
Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig fram i djungeln!
Om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.
Önskar dig en fin eftermiddag!
/Tinne
Supertack!=D
Copyright 2024 Visma Spcs. All rights reserved.