Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Linnea Nyberg
MEDLEM

Bokför första kundfakturan

Hej.

 

Jag har fått min första betalning från kund (yey!) men jag har lite problem hur jag ska bokföra fakturan.

Jag använder kontantmetoden. Jag har fått in pengarna på min bank (som inte är kopplad till Visma). 

Det är en artikel såld; 3000kr plus moms 180 kr (6%), totalt 3180kr.

 

Var registrerar jag det här? På min sida finns bara inköp, lön, kassa-och bankhändelser och bokföring som alternativ.

Jag försökte ladda upp bild via NY VERIFIKATION men programmet tror att det är en leverantörsfaktura (kan bara välja leverantörsfaktura, kvitto eller dokument). Vart lägger jag in kundfakturor liksom? XD

 

Och eftersom pengarna kommer in till mitt bankkonto, ska jag ladda upp faktura eller bankscreenshot som bildunderlag?

 

Hur kommer konteringen att se ut?

Så här?

1930 D 3180 kr

2630(?) K 180kr

3331 (?) K 3000kr

 

Super tack i förväg, det här är en djungel^^ / Linnea

 

 

  

 

 

2 SVAR 2
Tinne Lestrin
MODERATOR

Hej Linnea!

Härligt när det kommer in klirr i kassan 🙂 

 

Även om du inte har en aktiv bankkoppling så rekommenderar vi att arbeta utifrån Kassa- och bankhändelser, då de bankhändelser som registreras där ska vara en spegling av kontoutdraget från banken.

 

I vårt hjälpavsnitt Registrera bankhändelser manuellt visar vi stegvis hur du registrerar en bankhändelse. När du registrerat din bankhändelse så ska du matcha den mot kundfakturan:


1. Välj bankhändelsen som du vill matcha, välj Matcha.
2. I fältet Bokföringshändelse välj Inbetalning från kundfaktura.
3. Välj kundfakturan som blivit betald.
4. Välj Bokför.

 

Jag skickar också med hjälpavsnittet Matcha inbetalningar manuellt om du vill läsa mer.

 

Jag hoppas att detta kunde hjälpa dig fram i djungeln!

Om något känns oklart eller om det dyker upp några andra funderingar är du varmt välkommen att återkomma.

 

Önskar dig en fin eftermiddag!

/Tinne

Linnea Nyberg
MEDLEM

Supertack!=D