Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Mina1508
MEDLEM

Bokför swish

Hej

Jag har många kunder som vill betala med swish och jag undrar hur jag bokför detta korrekt.
Behöver jag göra en faktura som jag matchar mot bankhändelser, trots att de redan betalat med swish.

/M
1 SVAR 1
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Mina1508 

Här är en steg-för-steg guide för hur du kan hantera betalningar med Swish i ditt program. 

Ställ in Swish som betalningsvillkor för din kund: 

För att din kund ska kunna betala med Swish, går du till Försäljning - Kunder. Markera den kund det gäller, klicka på Redigera och välj Swish direktbetalning som betalningsvillkor. En utskriven faktura via programmet fungerar sedan som kvitto för din kund.

Skapa kundfaktura: 

Du skapar en ny kundfaktura via Försäljning - Kundfakturor. Vid utskrift av kundfakturan kommer det att stå Betalningsbekräftelse istället för "Att betala", som vid en vanlig faktura. När du bokför fakturan skapar programmet automatiskt en verifikation som heter Förväntad inbetalning av Swish.

Registrera och bokför betalningen: 

När pengarna finns på ditt företagskonto går du till Kassa- och bankhändelser för att registrera och matcha händelsen. Om du har en aktiv bankkoppling får du in händelsen från banken helt automatiskt. Om inte, kan du manuellt registrera transaktionen. När händelsen finns under Kassa- och bankhändelser, klickar du på Matcha, väljer bokföringshändelsen "Inbetalning från kort eller Swish" följt av den faktura det gäller - och sedan är det bara att bokföra.

Sammanfattningsvis behöver du först skapa en faktura som sedan matchas mot bankhändelsen, trots att kunden redan har betalat med Swish. Detta säkerställer att transaktionen bokförs korrekt i systemet.

Trevlig helg ☀️