Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra en extern rot-faktura

Hej, sitter här och försöker reda ut hur jag ens ska gå till väga för att kontera en extern rot-faktura som jag skapade innan jag gick över till visma, manuellt skriven så kan inte importera via fil till visma. Har fått betalt från kund och jag har ansökt om utbetalning från skatteverket den manuella vägen. Finns det nått smidigt sätt att göra det på eller måste jag skapa en ny rot-faktura i visma som jag bara använder som underlag. Vill helst undvika det senare då det blir rörigt med fakturanummer. 

 

 Tacksam för all hjälp/ Tom

2 SVAR 2
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Tom! 

Vi har en funktion där du kan göra en manuell reskontrabokning av dina fakturor du skapat utanför programmet, detta gör du via en manuell verifikation. När verifikationen bokförs visas fakturan som obetald i listan för Kundfakturor under Försäljning och du kan bokföra betalningarna som vanligt. Jag gör en steg för steg lista nedan så som jag tänker du kan göra. 

1. Börja med att gå till Inställningar - Företagsinställningar - Bokföringsuppgifter och markera Använd reskontrabokning av fakturor - Spara. 

 

2. Du skapar verifikationen under Bokföring - Verifikationer  - Ny verifikation. I vårt skrivna hjälpavsnitt Gör manuell reskontrabokning av fakturor finns instruktioner om hur du gör verifikationen. Eftersom husarbetet är en tjänst så bokförs det normalt på konto 3041 - Försäljn tjänst 25% sv och momsen på konto 2611 - Utgående moms på försäljning inom Sverige, 25%. Har du någon annan försäljning på fakturan ska detta också specificeras. 

3. När själva försäljningen/verifikationen bokförd så finns "fakturan" under Försäljning - Kundfakturor. Om jag förstod det rätt så var kundens del redan betald, nästa steg är då att bokföra den betalningen. Känns som att du har koll på den biten eftersom du kan hantera detta som en normal kundfaktura men om inte så rekommenderar jag att du gör det via Kassa och bankhändelser. När du får betalningen från skatteverket bokför du även denna på samma sätt. 

 

Jag tror och hoppas att detta kommer lösa din fundering. Känns något oklart så är det bara att återkomma. 🙂 
Ha en fin dag! 
/My 
 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack, mycket bra svar. I slutändan gjorde jag i alla fall nya fakturor som kopior på mina tidigare utskrivna, kändes lättare att följa på nått sätt, samt lättare att skicka till skatteverket.

 

Tack, ha en fin dag du med, om än lite fördröjt 🙂