Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföra flera kreditkort

Hej!

Vi är 4st delägare i ett AB som har varsitt kreditkort och jag undrar om någon har ett tips på hur jag enklast bokför dem? Är medveten att kvittona ska bokföras som skuld först, sedan lev.skuld när fakturan kommer och tillsist så bokas lev.skulden av när fakturan är betald. Men detta känns krångligt när jag har 4st kreditkort att hålla reda på och vilka kvitton som hör till vilket kort.

Finns det ett knep eller härlig rutin som kan förenkla detta?

Tack på förhand!

//Max

6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag försöker styra de jag hjälper till att alltid lämna kortsliparna on daily basis och bokföra dem mot ett konto per kort i kredit. I ditt fall 2410-2413. När fakturan kommer ska den INTE registreras som leverantörsfaktura utan bara bokas 2410-2413 debet och 1930 kredit på betaldagen. Undviker då all tidsspillan för manuella summeringar och annat.
Dessutom inte helt oväsentligt; underlättar revision, underlättar skattekontroll och skapar god ordning från början. 
Och vem vet rätt vad det är kanske verksamheten växer och fler ska ha kort och då är det bra att ha tränat in en kvalitetssäker rutin.

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Jag hade bokfört hela fakturan som skuld på 2440 och var och ens kortdel på 289x för var och en av delägarna. Då ser man också om det saknas något och på vems kort det är när sedan alla (flertalet) kvitton inkommit.

Jag tar en kopia på fakturan så att jag har det som underlag när jag bokför kvittona och då kostnadsförs dom på vilket konto det nu gäller (representation, kontorsmaterial osv, osv) och krediterar respektive korts 289x
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Det finns inget rätt eller fel i de ni skriver, utan det går bra att göra på bägge sätten.

Ha en fortsatt bra dag!

/Petra 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Max! Beroende på vad det är för kort finns det elektroniska tjänster för detta. Entercard (Swedbanks kort) har till exempel en tjänst som heter "Expense". Vårt företag har ungefär samma förutsättningar som ert, med tre delägare och många korttransaktioner. Jag är administratören och jag måste säga att Expense är en fantastiskt tjänst, för både kortinnehavare och administratör. Kostar knappt hundringen per kort och månad men underlättar och sparar massor av tid. Man har då en app samt en inloggning. Kortinnehavarna fotograferar sina utlägg i appen och jag administrerar allt via nätet. Jag vet att det finns liknande tjänster för andra typer av kort. Lycka till i sökandet efter bra rutiner! Hälsningar Hanna
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej! Tusen tack för bra svar, ska se över vilka rutiner som passa bäst för oss.

Trevlig helg!

//Max
Fd medlem
Inte tillämpbar

Detsamma, trevlig helg!
Innan jag hade den här korttjänsten gjorde jag precis som Carina, för precis som hon skriver så är det superviktigt att ha koll på vilka kvitton (redovisningar) som INTE har kommit in. Däremot så hade jag bara ett konto (2442) som var Entercard för alla tre ägarna. Där bokade jag hela kortfakturan i debet då den lades in i reskontran. Sedan när ägarna redovisade så bokade jag bort den del de kommit in med kvitton på. Kvar i debet ligger då bara de poster som inte har redovisats. Så det enda jag var tvungen att hålla koll på var hur stor del av oredovisade kvitton som respektive ägare hade. Gör man som Carina så har man tre olika konton för ägarna men också tre konton att stämma av och hålla koll på.

Hälsningar

Hanna