Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Annafarb
MEDLEM

Bokföra inbetalning på ett valutakonto i annan valuta

Hej!

Vi har skickat en faktura i USD som vår kund har betalt till vårt valtutakonto i EUR. Så nu vill jag bokföra denna inbetalning på EUR-kontot men jag får det inte att fungera. 

Om jag utgår från Kassa- och bankhändelser och EUR-kontot och bankhändelsen, trycker på "Matcha", Bokföringshändelse "Inbetalning från kundfaktura" och ska försöka välja kundfakturan så finns inte den korrekta fakturan med bland valen. 

Om jag istället utgår från själva kundfakturan under "Obetalda kundfakturor", trycker på åtgärder "Registrera inbetalning" så kan jag bara välja det vanliga "Bank, checkräkningskonto" som alternativ under "Inbetalt till konto" , inte Bankkonto EUR som jag vill välja.

Kunden är registrerad med följande:
Valuta: USD
Betala till företagskonto: Bankkonto EUR

Tacksam för hjälp med hur jag ska lösa detta problem! Vi kommer fakturera denna kund i USD varje månad och få inbetalningen till vårt EUR-konto varje gång så behöver hitta en lösning på det. 

Med vänliga hälsningar
Anna

Innehållet är verifierat av Visma Spcs 24-09-17

1 SVAR 1
Ebba Arvén
COMMUNITY MANAGER

Hej! 

Välkommen som ny forummedlem! 

När det gäller kassa- och bankhändelser är matchningen låst till den valuta som finns på ditt konto. Till exempel är ditt EURO-konto begränsat till att endast matcha fakturor som är utställda i EURO. Därför är den arbetsgång du använder just nu inte vad vi rekommenderar på lång sikt.

Vi har hittat en tillfällig lösning för nu, även om den kräver några extra steg.

Eftersom det inte går att göra en direkt överföring mellan två valutakonton i programmet, föreslår vi följande:
1. Skapa en händelse på EUR-kontot för pengar in - matcha den mot överföring mellan dina egna bankkonton och välj kassakontot, det kommer då automatiskt att skapas en minuspost på kassakontot
2. Skapa en händelse på Kassakontot för pengar in - matcha den med mot överföring mellan egna bankkonton, välj USD-kontot, det kommer då automatiskt skapas en minuspost där.
3. Skapa en händelse på USD-kontot för pengar in - matcha den mot kundfakturan i USD.

Hör gärna av dig vid fler funderingar. Önskar dig en trevlig eftermiddag! 
/Ebba