Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Henrik3
MEDLEM

Bokföra inbetalningar till IPS för enskild firma

Hej, 

Jag har enskild firma och får betala in till IPS beroende på hur stor min vinst är. Enligt Skatteverket ska jag inte bokföra detta som en avdragsgill kostnad eftersom jag inte är anställd. Däremot så vill jag att pensionsinbetalningen ska dyka upp i Vismas deklarationsbilaga under flik R 38. 

Fråga: Ska jag skapa ett verifikat för insättningen? Hur ska den konteras för att den ska föras över till deklarationsbilagan. 

Fråga: Hur ska den särskilda löneskatten konteras som förs in på flik R39? Det går inte att göra det i Vismas deklarationsbilaga.

tack

2 SVAR 2
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @Henrik3

Tack för att du hör av dig till oss i forumet och välkommen som ny forummedlem. 

 

Det finns tyvärr inget sätt att få in det du bokfört automatiskt i R38, utan själva inbetalningarna får du bokföra mot tex 2013 egna uttag och sedan skriva in beloppet manuellt i deklarationsbilagan. Gå in på Deklarationen - Justera deklarationsunderlag - Enskild Firma - Övriga justeringar. När du sedan fyller ditt egna pensionssparade i rutan för Eget pensionsavdrag i aktiv näringsverksamhet som är avdragsgillt (R38) så kommer den särskilda löneskatten på detta automatiskt att hamna i R39.

 

 

Du kan självklart skapa ett eget konto inom 201X kontogruppen, tex 2014 Egna pensionsavsättningar, där du bokför upp pensionsinbetalningarna enbart för att lättare hålla koll på det till bokslutet sedan. 

 

Om kontot du väljer inte är aktivt i Visma eEkonomi när du skapar en bokföringshändelse och ska välja kontot kan du klicka i "Visa även inaktiva konton" och då kommer du få upp kontot, kan välja det och direkt aktivera det.

Alternativt kan du gå in på Inställningar - Kontoplan och markera Visa även inaktiva konton.

 

Trevlig helg och välkommen tillbaka till forumet. 

//Tinna

Henrik3
MEDLEM

Hej Tinna!

Tack för hjälpen!

Henrik