Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Emma66
NY MEDLEM

Bokföra inköp med egna pengar EU enskild firma

Hej!

Jag har gjort ett inköp med egna pengar på videoutrustning (i företaget gör jag videoproduktion) från ett företag inom EU, och beställde över nätet så jag har inget kvitto. Hur bokför jag detta? 

Kostnaden är på 4163,53 kr. 

Jag vet att konto 2018 är för egna insättningar i enskild firma, så jag antar att hela summan för inköpet ska ligga på 2018 i kredit? 

Men ska jag sedan lägga det i debet på 5400 (Förbrukningsinventarier och förbrukningsmaterial) eller på 4056 (Inköp varor 25% EG)? 

Och sedan antar jag att jag ska lägga 25 % moms på 2641 (Debiterad ingående moms), eller ska den ligga på något annat konto pga EU-inköp? 

Min gissning är

2018 kredit 4163,53 kr

5400 debet 3122,65 kr

2641 debet 1040,88 kr

Stämmer det?

1 SVAR 1
Joachim E
MODERATOR

Hej

Låter märkligt att du inte fått något kvitto/underlag på det du köpt in. Det är alla företag skyldiga att tillhandahålla.

Bokföringen av inköpet gör du på detta sätt då det är inköpet från ett EU land. Då får man inte dra av momsen utan man redovisar så kallad omvänd skattskyldighet på inköpet. En fiktiv moms som enbart redovisas till skatteverket så de vet att det skett handel med ett annat EU land.

Observera momskoden jag markerat efter konto 5410 den måste du lägga dit manuellt för att det skall blir korrekt.

/Joachim