Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

RESTORED
MEDLEM

Bokföra inventarier från ägare till AB

Jag är inte helt ny inom bokföring och har använt eEkonomi tidigare. Nu är det dags igen efter fem års uppehåll. Har kört fast i en fråga och hittar inte svar som ger en hel bild över tillvägagångssättet.

 

Till mitt AB har jag överfört utrustning som ska användas i verksamheten. Jag har uppskattat värdet till 80% av vad utrustningen säljs för i motsvarande skick på Tradera, eBay m.fl. handelsplatser. Alltså verifierade försäljningspriser, inte vad säljare begär i osålda annonser. 
Detta är utrustning som inte längre tillverkas. De underhålls, repareras och renoveras för att funktionen ska bibehållas över tid, vilket innebär att värdet även kan öka. Då utrustningen rör sig om relativt stor mängd fristående föremål, kanske ett 50-tal olika, utgår jag ifrån att varje föremål bör ligga som en individuell post i inventarieförteckningen. Detta för att kunna skrivas ner och upp efter det skick och värde de har. 
Varje föremål kan ha ett värde mellan 1500 - 10000:-, vilket kvalificerar för direktavskrivning men jag vill bokföra de som tillgång då de har ett bestående värde. 

Nu har jag överfört ett 10-tal föremål till företaget i ett köp för sammanlagt 23.000:-. 
Jag förstår att inköpet ska konteras på Inventarier och motkonteras med 2893 Skulder till närstående personer. Därefter bokföra det sistnämnda kontot mot Företagskontot vid utbetalningen till mig. 

Vad jag inte riktigt greppar är i vilka steg detta ska ske i Visma. Jag vill inte bokföra ett 10-tal utbetalningar då allt sker i en betalning. Man kan ju lägga en separat kontering för varje objekt i matchningen till bankhändelsen. Jag vill registrera varje föremål som en egen post i inventariet.

 

När jag väljer Inköp måste jag välja en leverantör. Ska jag lägga till mig själv där? Eller ska inköpen ske genom manuella bokföringar av verifikationer? 

 

Under ”Bokföring” finns ”Anläggningstillgångar” och det är där jag registrerar varje föremål som en inventarie. Men vad händer sedan med dessa? Hur kopplar jag dem till inköpen? 

 

Jag har nu ett skrivet verifikat med 10-talet specificerade föremål, samt individuella och summerade värden. Samtidigt har jag en bankutbetalning till mig på 23.000:-. 
Hur går jag tillväga steg för steg för att detta ska bli rätt. 

3 SVAR 3
Tinna Gunnarsson
MODERATOR

Hej @RESTORED

 

Tack för att du skriver till oss i forumet.

 

Vi har pratat internt om hur vi ska hjälpa dig och delvis tolkat det som om du vill hantera  komponentavskrivning, men i och med att det är något du gör i K3 regelverket så vi är tveksamma på om det är korrekt hantering för dig. Även om utrustningen består av många olika delar, så bör den hanteras som ett inventarie så länge man inte följer K3 regelverket.
Av den anledningen vill vi att du kontrollerar detta med din redovisningskonsult och behöver du sedan hjälp med hur det ska registreras i Visma eEkonomi så är du välkommen att återkomma.


I programmet hanterar du det som en leverantörsfaktura under Inköp - leverantörsfakturor om du har fått en faktura (vilket jag tolkar det som du inte har fått) och annars går du under Kassa- och Bankhändelser och bokför köpet som Övrigt uttag - Egen kontering.
 

Behöver du hjälp att hitta en redovisningsbyrå kan du söka upp en redovisningsbyrå som använder våra program på vår hemsida - HItta revisor & redovisningsbyrå

 

Önskar dig en fortsatt fin dag och välkommen tillbaka till forumet

//Tinna

RESTORED
MEDLEM

Hej Tinna! Tack för ditt svar. Inte riktigt säker på att vi pratar om samma saker när du nämner komponenter så jag ska försöka förtydliga. 

Det handlar om elektromekaniska apparater som används för att utföra tjänster i min verksamhet. Varje tjänst som utförs behöver sin specifika apparat.

Företaget skulle kunna göra tio separata köp av individuella apparater av mig men nu har företaget köpt tio apparater i en gemensam överlåtelse och banktransaktion. I verifikationen för överlåtelsen finns en specifikation där varje apparat förtecknas i en gemensam lista med fabrikat, modell, serienummer och värde. Rent metaforiskt kunde det ha varit tio personbilar eller tio datorer. 

 

Jag skulle kunna ta in allt som en (1) bokföringspost, men vill dela upp det så varje apparat förtecknas separat i inventarielistan. När en apparat renoveras kan jag vilja räkna upp värdet på den som den tillgång apparaten är. 

 

De här apparaterna har inget med varandra att göra, de saknar kopplingar eller beroenden till varandra. Däremot krävs en av dessa för att jag ska kunna utföra en specifik tjänst. En annan specifik tjänst kräver en annan av apparaterna. 

Grundproblemet ligger i att jag inte förstår processen i eEkonomi för att dela upp och bokföra ett köp av flera inventarier av mig som ägare (utan faktura). Detta i kombination med att varje apparat ska registreras som en egen inventarie. 

 

Företaget är nystartat och det kommer att vara en lång kämpig tid innan det finns likviditet för att anlita redoviningskonsulter. Detta borde vara en "no brainer" för någon som förstår hur eEkonomi fungerar. Själv hittar jag inte hur systemets logik hänger ihop. Vilka kopplingar "Anläggningstillgångar" har till övriga delar i eEkonomi etc. 

Hej @RESTORED 

Tack för ditt förtydligande. 

 

Anläggningstillgångar i sig har egentligen ingen koppling till övriga delar i Visma eEkonomi utan är en separat programdel för att du ska kunna föra register över dina anläggningstillgångar och kunna göra avskrivningar, uppskrivningar och nedskrivningar med mera. Mer om detta hittar du i hjälpavsnittet Åtgärder för anläggningstillgångar


När du skriver att du vill ta in allt som en bokföringspost men dela upp det så varje apparat förtecknas  separat i inventarielistan. Menar du då att du vill bokföra själva inköpet av tillgångarna som en bokföringspost? I så fall kan du göra det under Kassa- och Bankhändelser - Övrigt uttag - Egen kontering

Om du väljer att lägga upp tillgångarna separat så gör du det under Anläggningstillgångar där varje enskild tillgång hanteras individuellt. Du kan med andra ord göra en uppskrivning av värdet för en tillgång i talet precis som jag tolkar att du vill göra. Lägger du upp 10 olika tillgångar så kommer detta bokföras separat och inte inkluderas tillsammans vid en avskrivning.

 

Har vi tolkat dina frågor korrekt så bör det inte vara något problem att hantera detta i Visma eEkonomi. 
Vill du ha ytterligare hjälp eller om vi har missförstått din fråga rekommenderar jag att du slår en signal till vår kunniga support så hjälper vi dig vidare i den kanalen istället. 

 

Ha en fin dag!

//Tinna